راهنمای جامع خرید بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی

0
4144
بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی - nevin.ir
راهنمای خرید باتوم یا بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی - nevin.ir

راهنمای جامع خرید بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی

مطالعه آسان بستن

مطمئنا در زمان کوهنوردی یا پیاده روی ساده در مناطق کوهستانی افراد زیادی را دیده اید که میله هایی در دست داشته و در حال پیاده روی هستند. این ها باتوم یا عصای کوهنوردی هستند که افراد به منظور ثابت بیشتر از آنها استفاده می کنند.

در این مقاله از سایت نوین روی نکاتی که نیاز است تا شما قبل از خرید بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی به آنها آشنایی داشته باشید تمرکز کرده ایم. با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با راهنمای خرید عصای کوهنوردی، عصای موردنیاز خودتان را تهیه نمایید.

هنگام استفاده از بهترین عصای کوهنوردی تکی با دوتایی به چه مواردی باید توجه کنیم؟

استفاده درست از عصای کوهنوردی شامل نکات ریزی است تا بهترین تجربه سفر را داشته باشید. با ما همراه شوید تا این موارد را مطالعه کنید.

طول مناسب

هنگامی که نوک عصا به زمین برخورد می کند، هدف شما باید خم شدن آرنج به مقدار 90 درجه باشد، تا هنگام پیاده روی احساس راحتی داشته باشید.

انتخاب ویژگی ها

قابلیت تنظیم، قابلیت جمع شدن، جذب ضربه، وزن و مکانیزم های قفل (برای بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی قابل تنظیم) تنها برخی از ویژگی ها و گزینه هایی هستند که در انتخاب شما تاثیر دارند.

دانستن چند نکته مفید مانند نحوه استفاده از عصاها برای دور زدن موانع موجود در مسیر، شما را در مسیر درست قرار می دهد.

توجه: احتمالا بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی با ظاهری که دارند فکر کنید در استفاده های شهری برای پیاده روی مناسب خواهند بود، اما به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند. هرگز نباید آنها را به جای عصا از فروشگاه لوازم پزشکی تهیه کنید. عصاهای پیاده روی برای افرادی طراحی شده اند که مایل به گشت و گذار در زمین های ناهموار مانند کوه هستند.

انواع عصای کوهنوردی و پیاده روی

راهنمای خرید انواع عصای کوهنوردی و پیاده روی - nevin.ir
انواع عصای کوهنوردی و پیاده روی

برای پیاده روی یا کوهنوردی 2 مدل عصا وجود دارد که در پایین به توضیح دقیق هر دو مدل پرداخته ایم.

عصای کوهنوردی تکی

این عصاها به صورت تکی هستند که برای استفاده در زمینهای نسبتاً مسطح و کم بودن بار پشت شما، بسیار موثر است. عصای پیاده روی تکی قابل تنظیم هستند و بعضی از آنها دارای ویژگی جذب ضربه هستند.

عصای کوهنوردی دوتایی

عصای پیاده روی دوتایی به صورت جفت به فروش می رسد و باید همزمان از آنها استفاده کنید که ثبات شما را افزایش می دهند و می توانند هنگام پیاده روی و حمل بهترین کوله پشتی، فشار زانو ها را کاهش دهند.اکثر آنها طول قابل تنظیمی دارند و بعضی از آنها شامل فنرهای داخلی هستند که ضربه را جذب می کنند تا ضربه بیشتر را کاهش دهند.

طول عصای کوهنوردی دوتایی

وقتی بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی دوتایی را با نوک روی زمین نزدیک پاها نگه دارید، عصا های شما به اندازه مناسب آرنج شما را در حالت خم 90 درجه قرار می دهد. بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی دارای طول قابل تنظیم هستند که دستیابی به آن را آسان می کند. با این حال، برخی از آنها در طول های ثابت یا در محدوده اندازه ها در بازار موجود هستند. برای اینکه طول مناسب عصای مختص خودتان را پیدا کنید، از این دستورالعمل ها استفاده کنید:

بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی دوتایی با طول قابل تنظیم

– اگر قد شما از 180 سانتی متر بلندتر است، یک عدد عصای تکی یا دوتایی را انتخاب کنید که طول حداکثر آن ها حداقل 130 سانتی متر باشد.

– اگر قد شما از 180 سانتی متر کوتاه تر است، می توانید عصاهای تکی یا دوتایی قابل تنظیم را کوتاه کنید تا آنها برای شما مناسب باشند.

بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی دوتایی با طول ثابت

از نمودار زیر میتوانید به این منظور استفاده کنید.

مقدار قد یک نفر طول عصای پیشنهادی
154/94 سانتی متر 100 سانتی متر
154/94 تا 170 سانتی متر 110 سانتی متر
172 تا 180 سانتی متر 120 سانتی متر
182 سانتی متر و بالاتر 130 سانتی متر

تنظیم طول عصا

اگر بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی دوتایی دارید که طول آنها قابل تنظیم است، مهم است که بدانید آنها را در چه طولی قرار دهید. عصا های کوه پیمایی که به طور نادرست تنظیم شده باشند، می توانند باعث درد در بازوها، شانه ها، پشت و گردن شما شوند.

برای پیاده روی عمومی، طول را طوری تنظیم کنید که وقتی عصا را با نوک روی زمین نزدیک پای خود نگه دارید، بازوی شما در آرنج 90 درجه خم شود. این طول مناسب برای بیشتر پیاده روی شما خواهد بود.

اگر بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی با تنظیم سه مرحله ای دارید، بهتر است که تنظیمات بالایی را در وسط محدوده تنظیم قرار دهید و تنظیمات پایین را به اندازه ای تنظیم کنید که بازوی شما را در زاویه درست قرار دهد. در صورت نیاز به انجام تنظیمات هنگام پیاده روی، می توانید از تنظیمات بالا فقط برای تنظیم دقیق طول استفاده کنید.

برای مقاطع بلند سربالایی، می توانید هر عصا را در حدود 5-10 سانتی متر کوتاه کنید تا اهرم قدرتمندی داشته و از امنیت بیشتری برخوردار باشید. هرچه شیب بیشتر باشد عصا های خود را کوتاه می کنید. عصا های پیاده روی باید برای حرکت در سربالایی بدون ایجاد فشار یا خستگی در شانه ها به شما کمک کنند و شانه ها هرگز نباید احساس کنند که در وضعیت غیر طبیعی قرار دارند و یا انگار در بندهای کوله شما بالا می روند. در این صورت، باید عصا های خود را حتی بیشتر کوتاه کنید.

برای مقاطع طولانی در سراشیبی، سعی کنید هر قطب را 5-10 سانتی متر از طولی که برای پیاده روی عمومی تعیین می کنید، بلند کنید. با این کار بدن شما برای تعادل بهتر قائم تر می شود.

اگر یک قسمت پیمایش طولانی دارید، می توانید عصا را در سمت سربالایی کوتاه کرده و در صورت لزوم عصا را در سمت سرازیر بلند کنید تا راحتی و ثبات را بهبود بخشد.

ویژگی های عصای کوهنوردی دو تایی

قطعا عصای کوهنوردی ویژگی هایی دارند که راحتی را حین استفاده یا حمل آن برای هر کوهنوردی فراهم میکند. که بسته به نیازتان میتوانید از این ویژگی های استفاده کنید.

قابل تنظیم

بسیاری از افراد طول بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی را افزایش می دهند تا ثبات را در زمین های مختلف افزایش دهند. آنها معمولاً از حدود 60 تا 140 سانتی متر تنظیم می شوند. به طور معمول شما می خواهید عصا ها را هنگام سربالایی کوتاه کرده و هنگام سرازیری بلند کنید.

غیرقابل تنظیم

بعضی از عصا های کوه نوردی دوتایی از نظر طول تنظیم نمی شوند. این عصا ها دارای طول ثابت نسبت به عصا های قابل تنظیم وزن کمتری دارند زیرا با قطعات کمتری کار می کنند و باعث محبوبیت آنها در میان جمع فوق سبک می شود. آنها برای فعالیتهایی که می دانید فقط به یک طول مشخص نیاز دارید عالی هستند.

عصای کوهنوردی تاشو

عصاهای تاشو قابل جمع شدن مانند میله های چادر عمل می کنند تا اینکه مانند میله های قابل تنظیم در خود فرو بروند. عصاهای تاشو جمع و جورتر هستند و به راحتی قابل بسته بندی هستند، اغلب بسیار سبک وزن و سریع نصب می شوند. آنها به ویژه در میان افراد فوق العاده و سریع گردشگران محبوب هستند.

عصای کوهنوردی دارای ضربه گیر (آنتی شوک)

این ها درای فنرهای داخلی هستند که هنگام پیاده روی در سراشیبی شوک را جذب می کنند. از این ویژگی می توانید در صورت عدم نیازاستفاده نکنید، مانند هنگامی که در سربالایی قدم می زنید. ضربه گیر یک ویژگی خوب برای هر کوهنورد است، اما استفاده از آن به خصوص در صورت داشتن لگن، زانو یا مچ پای ناپایدار یا آسیب قبلی به آن مفاصل توصیه می شود.

عصاهای استاندارد

این عصاها ویژگی جذب شوک را ندارند و در نتیجه سبک تر و ارزان ترند. در حالی که در هنگام سرازیری به اندازه ضربه وارد نمی شوند، اما سطح مشابهی از تعادل و پشتیبانی را به عنوان عصا های ضربه گیر فراهم می کنند.

عصای کوهنوردی فوق سبک

مزیت بزرگ عصای فوق سبک وزن کمتر آنهاست که حرکت را راحت تر و سریعتر می کند. در طول یک پیاده روی طولانی، این به معنای خستگی کمتر است. بسته بندی تیرهای فوق سبک نیز راحت تر است. مواد به کار رفته در میله عصا تعیین کننده اصلی وزن آن است.

مکانیسم قفل عصای کوه نوردی

چه از نظر طول قابل تنظیم باشد یا نه، بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی دارای مکانیزم قفل هستند تا هنگام استفاده از آنها از لغزش جلوگیری شود. برای عصاهای غیرقابل تنظیم، مکانیزم های قفل کردن و باز کردن باعث می شود بتوانید آنها را برای استفاده در تمام طول ها گسترش دهید و در نهای جمع کنید. عصاهای قابل تنظیم به روشی مشابه عمل می کنند، اما مکانیزم های قفل نیز به شما امکان می دهد طول دو یا سه قسمت بهم پیوسته را تنظیم کنید. این قابلیت تنظیم (که به طور معمول از 60 تا 140 سانتی متر است) به شما امکان می دهد عصاها را با ارتفاع و زمین سازگار کنید.

بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی از یکی از این چهار نوع مکانیسم قفل استفاده می کنند:

1- قفل اهرم خارجی

مکانیزمی گیره ای مبتنی بر اهرم که تنظیم طول عصا را سریع و آسان می کند، حتی هنگامی که بخواهید از دستکش استفاده کنید.

2- قفل دکمه ای فشاری

عصاهایی دارای این مکانیزم قفل در جای خود قرار می گیرند و با یک بار فشار قفل می شوند. میتوانید دکمه فشار را فشار دهید تا قفل آزاد شود. بعضی از این عصاها از نظر طول تنظیم نمی شوند.

3- قفل پیچی

از یک بسط دهنده و تنظیم پیچ استفاده می کند که به طور زیاد قوی و بادوام است.

4- قفل ترکیبی

برخی از عصاها برای دستیابی به تعادل در قدرت، وزن سبک و سهولت استفاده از ترکیبی از مکانیسم های دیگر قفل استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک عصا ممکن است از قفل اهرم خارجی در شفت بالایی و یک قفل پیچشی در شفت پایین استفاده کند.

توجه: تمام مکانیزم های قفل عصا می توانند به مرور زمان شل شوند، بنابراین همیشه قبل از شروع پیاده روی یا کوه پیمایی، اطمینان حاصل کنید که از نظر ایمنی قفل شده اند. در قفل های اهرمی این به معنای بررسی مجدد برای مهار فشار است.

مواد شفت عصای کوه پیمایی

مواد به کار رفته در شاخه عصا، عامل اصلی تعیین کننده وزن کلی عصا است.

آلومینیوم

با دوام و از نظر اقتصادی با صرفه تر است، بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی با جنس آلومینیوم معمولاً بین 510 تا 630 گرم در هر جفت وزن دارند. وزن واقعی (و قیمت) می تواند بر اساس اندازه گیری عصا کمی متفاوت باشد. تحت فشار زیاد، عصای آلومینیومی می تواند خم شود، اما احتمال شکستن آن وجود ندارد.

کامپوزیت

این عصاها دارای شفت هایی هستند که به طور کامل یا جزئی از کربن ساخته شده اند. این عصاها با گزینه سبک تر و گران تر، به طور متوسط ​​بین 340 تا 510 گرم در هر جفت هستند. در کاهش لرزش مهارت دارند، اما در شرایط فشار زیاد، عصاهایی از فیبر کربن در برابر شکستن یا خرد شدن نسبت به بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی آلومینیومی آسیب پذیر هستند. اگر در مناطق ناهموار و دور افتاده پیاده روی می کنید، این نکته ای است که باید بخاطر بسپارید.

دسته عصای کوهنوردی

بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی دارای دسته های ارگونومیک که دارای زاویه اصلاح 15 درجه ای هستند تا مچ دست شما را در یک موقعیت خنثی و راحت نگه دارد. این شکل پشتیبانی خوبی برای پیاده روی گاه به گاه و پیاده روی بسیار سبک فراهم می کند.

مواد دسته عصا

دسته ها مواد مختلفی دارند که برای راحتی عصا هنگام استفاده از آن تاثیر دارند.

چوب پنبه: این ماده در برابر رطوبت دست های عرق کرده مقاومت می کند، لرزش را کاهش می دهد و بهترین شکل را با فرم دست شما دارد. اگر زیاد عرق می کنید و در قصد پیاده روی در هوای گرم را دارید، با دسته های چوب پنبه ای به گردش بروید.

فوم: این نوع ماده رطوبت دست های عرق کرده را جذب می کند و نرم ترین دسته است.

لاستیک: این ماده دست را از سرما، ضربه و لرزش محافظت می کند، بنابراین بهترین کار برای فعالیت های هوای سرد است. با این وجود احتمال اینکه دست های عرق کرده تاول بزند بیشتر است، بنابراین برای کوهپیمایی در هوای گرم کمتر مناسب است.

بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی مردانه، زنانه، بچه گانه

برخی از عصاهای کوه نوردی به طور خاص برای مردان، زنان و بچه گانه به بازار عرضه می شود، اما اکثریت آنها جنسیت دارند. موارد اصلی که در عصاهای مردانه، زنانه و بچه گانه متفاوت است، طول، وزن، اندازه گرفتن و رنگ است. در پایان، هر کدام از عصاها را که بیشتر به شما بخورد، بخرید و به رنگ ها و ویژگی های مورد نظر توجه داشته باشید.

سایر ملاحظات عصای کوهنوردی

بندهای مچ دست: در واقع بسیار معمول است که می بینید کوهنوردان از بندهای مچ دست به غلط استفاده می کنند. برای استفاده از آنها به روش صحیح، دست خود را از پایین بند به سمت بالا وارد کنید و سپس بند را کمی به پایین بکشید و چوب عصا را بگیرید. این روش از مچ دست شما پشتیبانی می کند و به شما امکان می دهد دست خود را روی دسته آرام نگه دارید.

می توانید طول بند را طوری تنظیم کنید که وقتی دست خود را روی بند پایین می آورید، در جایی قرار بگیرد که می خواهید روی آن قرار بگیرد. تنظیم مناسب بند به شما این امکان را می دهد که عصا را برای گرفتن عکس رها کنید، یک خوراکی میل کنید یا کوله پشتی خود را تنظیم کنید و سپس دوباره به راحتی عصا را از قسمت مناسب بگیرید.

توجه داشته باشید که بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی دارای بندهای خاص راست و چپ هستند و برخی از آنها بندهای لبه دار یا آستر دار دارند تا از ایجاد بریدگی جلوگیری کنند.

گل عصا: عصاهای پیاده روی معمولاً شامل یک گل کوهپیمایی کوچک و قابل جابجایی در انتهای نوک (سخمه) آن هستند. گل های بزرگتر را می توان برای استفاده در زمین های برفی یا گل آلود جایگزین کرد.

سخمه عصا: از سخمه کاربیدی یا فولادی معمولاً برای ایجاد کشش حتی روی یخ استفاده می شود. محافظ های نوک لاستیکی عمر سخمه را افزایش می دهند و از لوازم هنگام قرار گرفتن عصا در کوله پشتی شما محافظت می کنند. همچنین برای استفاده در مناطق حساس برای کاهش ضربه به زمین مناسب هستند. سخمه های لاستیکی زاویه دار (که معمولاً جداگانه فروخته می شوند) برای استفاده در آسفالت یا سایر سطوح سخت مناسب است.

نکاتی برای استفاده از بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی

خوشبختانه در مورد استفاده از عصاهای کوهنوردی نکاتی وجود دارد که در پایین به آنها اشاره شده است.

عصاها و پاهای خود را متناوب کنید

بیشتر کوهنوردان به سرعت از بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی استفاده می کنند و در ریتم مناسب در زمان با پای مخالف حرکت میکنند (پای راست، عصای چپ ، پای چپ ، عصای راست و غیره) اگر از ریتم خارج شوید، میتوانید بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی خود را برای لحظه ای از زمین بلند کنید به راه رفتن ادامه دهید تا بتوانید دوباره تنظیم کنید. به محض آماده شدن دوباره شروع کنید. به زودی این امر کاملاً طبیعی خواهد شد و شما مجبور نیستید حتی به آن فکر کنید.

کاشت همزمان هر دو عصا در زمین

گاهی اوقات ممکن است بخواهید هر دو عصا را همزمان در زمین قرار دهید و سپس دو مرحله بردارید، هر دو عصا را دوباره بکارید و ادامه دهید. این امر می تواند در صعودهای شیب دار یا نزولی که در آن شما به طور همزمان به ثبات هر دو عصا روی زمین نیاز دارید، مفید باشد.

پیاده روی به طور طبیعی

هنگام استفاده از بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی، بهتر است به طور طبیعی راه بروید و تاب طبیعی بازو را حفظ کنید، انگار که عصاهایی در دست خود ندارید. عصاها ممکن است کمی پشت سر شما زاویه داشته باشند تا هنگام برخورد آنها با زمین بتوانید برای کمک به حرکت رو به جلو فشار دهید.

موانع در هنگام کوهنوردی با عصا

هنگام برخورد با موانع و عبور از آن ها اگر بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی به همراه داشته باشید به راحتی می توانید آن مسیر را پشت سر بگذارید.

گذرگاه های رودخانه و رودخانه: بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی ثبات مورد نیاز را هنگام عبور از آب فراهم می کنند. اطمینان حاصل کنید که هر بار که عصای خود را در زمین کاشتید، قبل از حرکت به جلو، در قسمت پایین آن ایمن باشید. اگر آب عمیق است، عصاهای خود را بلند کنید.

گودال ها: می توانید با استفاده از عصاهای خود برای پایداری در اطراف آنها مانور دهید، یا می توانید با کاشت هر دو عصا و پرش از روی زمین، یک “طاق عصایی” به طرف دیگر انجام دهید.

سنگهای بزرگ: برای برخاستن و عبور از بالای سنگهای بزرگ، عصاها می توانند نیروی مفیدی به شما بدهند. برای این کار، هر دو قطب را در زمین بکارید و هنگامی که بر روی سنگ قدم می گذارید، عصاها را فشار دهید تا شما را به صخره برساند.

تنه درخت: برای عبور از تنه درخت، کافی است عصاها را در زمین بکارید و از آنها برای ثبات استفاده کنید. اگر برای عبور از آب روی یک تنه درخت در حال حرکت هستید، می توانید با استفاده از عصاها تعادل خود را بهبود بخشید و آنها را به سمت دو طرف دراز کنید.

استفاده از عصای کوهنوردی با چادر

برخی از چادرهای سبک و برزنت برای استقرار مناسب به عصاهای پیاده روی احتیاج دارند. اگر صاحب یکی از این موارد هستید، اطمینان حاصل کنید که عصاهایی دارید که نه تنها برای شما بلکه برای چادر نیز کارایی دارند. در حال حاضر اغلب، عصاهای قابل تنظیم برای چادرها بهترین عملکرد را دارند زیرا شما می توانید طول آن را برای سهولت نصب تنظیم کنید.

نتیجه گیری

نکات مهم و اقداماتی که برای تهیه بهترین عصای کوهنوردی و پیاده روی نیاز بود در این مقاله شرح دادیم. امیدوارم بتوانید با تحقیق عالی و راهنمای خرید نوین بتوانید عصای موردنیاز برای فعالیت های کوه نوردی یا پیاده روی را انتخاب و تهیه نمایید.

منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید