نحوه تمیز کردن و شستن کوله پشتی مسافرتی [3 روش ویژه]

0
3838
شستن کوله پشتی - nevin.ir
شستن کوله پشتی مسافرتی - nevin.ir

نحوه تمیز کردن و شستن کوله پشتی مسافرتی [3 روش ویژه]

مطالعه آسان بستن

کوله پشتی ها در فعالیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که ممکن است داخل کوله ها غذا، نوشیدنی و وسایل دیگر بگذاریم، و بیرون کوله هم تحت شرایط طبیعی و غیرطبیعی در مقابل گل یا باران قرار بگیرد که به عبارت دیگر، داخل یا بیرون کوله پشتی ها می توانند کثیف شوند.

در این مقاله از نوین شستن کوله پشتی مسافرتی را یاد خواهید گرفت و بهتر است کوله پشتی خود را تمیز نگه دارید و بیرون آن را هر هفته با پارچه ای مرطوب پاک کنید و اجازه ندهید وسایل مرطوب یا بد بو مدت زیادی داخل آن بمانند. میتوانید با قرار دادن آن در آب یا در ماشین لباسشویی، آن را تمیز نگه دارید. با این حال، قبل از تمیز کردن کوله پشتی، دستورالعمل های مراقبت تولید کننده آن را از طریق بروشور بخوانید تا از آسیب دیدن کوله پشتی یا پوشش محافظ آن جلوگیری کنید.

روش اول: شستن کوله پشتی با دست

نحوه شستن کوله پشتی با دست - nevin.ir
شستن کوله پشتی با دست – nevin.ir

1- ابتدا راهنمای تمیز نگه داشتن کوله را در بروشور مربوطه مطالعه کنید

برای شستن کوله پشتی با دست آن را با پارچه مرطوب تمیز کنید، بدون در نظر گرفتن جنس آن با خیال راحت میتوانید این کار را انجام دهید. دقت داشته باشید، همه کوله پشتی ها به گونه ای طراحی نشده اند که با استفاده از آب یا مواد شوینده و پاک کننده لکه تمیز شوند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به کوله پشتی، از راهنمای تمیز کردن پیروی کنید.

-اگر کوله پشتی شما هنوز شامل گارانتی است، خیلی مهم است که دستورالعمل های تمیز نگه داشتن تولید کننده را دنبال کنید تا این ضمانت را باطل نکنید. چون احتمال دارد گارانتی را باطل کنید.

-برخی از کوله پشتی ها ممکن است از یک ماده ضد آب ساخته شده باشند که در صورت شستشو با مواد شوینده معمولی، آسیب ببینند.

2- وسایل های مانده در کوله پشتی را خارج کرده و گرد و خاک را از بین ببرید

همه ی جیب ها را کاملا بررسی کنید. هر چیزی را از داخل کوله پشتی بیرون بیاورید و پس از خالی شدن کوله پشتی خود را زیر و رو کرده و اگر گرد و خاکی وجود دارد آنها را از بین ببرید. حتما کوله تان را وارونه کرده تا خرده نان های باقی مانده هم بیرون بریزند، اگر در لبه های داخلی کوله پشتی شما خاک گیر کرده باشد حتما با جاروبرقی آنها را تمیز کنید تا قبل از حرکت خیالتان راحت باشد.

-همچنین می توانید با استفاده از برس آرایشی، خاکی را که در گوشه و کنار لبه های داخلی کوله پشتی قرار دارد، شل کنید.

-اگر کوله پشتی شما فریم فلزی قابل جابجایی دارد، قبل از حرکت آن را بیرون بیاورید.

3- یک محلول پاک کننده لکه بزنید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند

برای تمیز کردن و شستن کوله پشتی روی هر لکه ای که در داخل یا خارج کوله پشتی وجو دارد از مواد پاک کننده لکه استفاده کنید. برای تعیین نحوه استفاده از پاک کننده لکه و مدت زمان قرارگیری آن روی پارچه قبل از اقدام دستورالعمل های پاک کننده لکه را دنبال کنید.

-با استفاده از مسواک یا پارچه محلول پاک کننده لکه را به داخل لکه بمالید.

4- از صابون طبیعی استفاده کنید

سینک ظرفشویی یا یک سطل که به اندازه کافی مناسب کل کوله پشتی شما باشد را با آب گرم و صابون های طبیعی ملایم پر کنید. در صورت لزوم می توانید از وان حمام هم استفاده کنید. با استفاده از دست خود صابون را در آب مخلوط کنید.

-صابون هایی با مواد طبیعی شامل (چربی ها و روغن های گیاهان و حیوانات) است و برخلاف مواد شیمیایی مصنوعی تولید می شوند. به طور کلی، صابون های طبیعی روی پارچه نرم تر هستند.

-در شستن کوله پشتی اگر می خواهید بیشتر مراقب باشید، می توانید صابونی را که به طور خاص برای تمیز کردن کوله پشتی طراحی شده است، خریداری کنید.

5- درپوش سینک ظرفشویی را گذاشته و آن را پر از آب کنید

برای شستن کوله پشتی آن را در سینک، سطل یا وان قرار دهید و مطمئن شوید که کاملاً در زیر آب قرار گرفته است. برای شستن قسمت های داخلی و خارجی کوله پشتی از پارچه استفاده کنید. با استفاده از برس نرم یا مسواک، قسمت هایی که لکه های واقعاً کثیف دارند را تمیز کنید.

-از آب داغ استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ترکیب رنگ های پارچه شما شده و ساختار رنگ مناسب کیفتان را بهم بزند.

– از مواد سفید کننده و نرم کننده برای شستن کوله پشتی به صورت دستی استفاده نکنید. هر دو مورد ممکن است پارچه یا پوشش محافظ آن را خراب کند.

6- سینک ظرفشویی را با آب خنک و تمیز برای شستشو دوباره پر کنید

کوله پشتی خود را از ظرفشویی، سطل یا وان خارج کنید و آب صابون را خالی کنید. سینک ظرفشویی، سطل یا وان را با آب خنک و تمیز دوباره پر کنید. اگر یک سینک ظرفشویی دوتایی یا دو سطل دارید، می توانید سینک ظرفشویی یا سطل دوم را با آب خنک آماده کنید.

  • در این مرحله از شستن کوله پشتی قبل از اینکه سینک را با آب تمیز دوباره پر کنید، اطمینان حاصل کنید که کل آب صابون را از ظرفشویی، سطل یا وان شسته باشید.

7- کوله پشتی خود را در آب تمیز قرار دهید و با صابون کاملاً بشویید

کوله پشتی خود را در آب تمیز قرار دهید و با استفاده از پارچه تمیز یا دست خود صابون را از روی پارچه پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام قسمتهای داخلی و خارجی کوله پشتی خود را بشویید. در شستن کوله پشتی اگر بخواهید قسمتهای داخلی را پاکیزه کنید حتما به داخل برگردانید.

-اگر از سینک ظرفشویی یا وان استفاده می کنید، آب را تخلیه کنید در حالی که کوله پشتی هنوز داخل آن است. از شیر آب برای شستشوی هرگونه صابون باقیمانده از کوله پشتی خود استفاده کنید.

8- اجازه دهید کوله پشتی در معرض هوا و یا وارونه به صورت آویزان خشک شود

 بعد از تمام شدن شستن کوله پشتی آن را از ظرفشویی، سطل یا وان خارج کنید و آب آن را به بهترین شکل ممکن بچکانید. همچنین می توانید با استفاده از یک حوله خشک سعی کنید تا حد ممکن آب اضافی اش را بگیرید، مخصوصاً داخل جیب های  مختلف. کوله را صاف روی حوله خشک دیگر بگذارید یا آن را وارونه آویزان کنید تا در هوا خشک شود.

-تا زمانی که کوله پشتی کاملاً خشک نشده وسایلی را داخل آن نگذارید و استفاده نکنید.

-دقت داشته باشید بعد از شستن کوله پشتی آن را در خشک کن قرار ندهید. گرما باعث خراب شدن پارچه و پوشش محافظ آن می شود.

روش دوم: استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن کوله پشتی مسافرتی

نحوه شستن کوله پشتی با ماشین لباسشویی - nevin.ir
شستن کوله پشتی با ماشین لباسشویی – nevin.ir


1- دستورالعمل های بروشور تمیز کننده تولید کننده را کاملاً بررسی کنید

برای شستن کوله پشتی آن را در ماشین لباسشویی قرار ندهید، مگر اینکه دستورالعمل های تمیز کردن تولید کننده نوشته باشد که مشکلی ندارد. اگر کوله پشتی شما چرمی است و یا حتی رویه چرمی دارد، آن را در ماشین لباسشویی قرار ندهید. اگر دارای برگردان، حلقه ها اضافی کاربردی و تزیینی یا سایر وسایل چسبانده یا دوخته شده به بیرون است، احتمالاً باید آن را با دست بشویید تا اطمینان حاصل شود که این وسایل آسیب نبینند.

-به احتمال زیاد مشکلی در شستن کوله پشتی های کودک در ماشین لباسشویی ایجاد نخواهد داشت.

-تمیز کردن حتی بهترین کوله پشتی در ماشین لباسشویی ممکن است گارانتی آن را باطل کند.

2- همه چیز را از کوله پشتی بیرون آورده و همه جیب ها را باز بگذارید

 همه جیب های کوله پشتی را باز کنید و تمام وسایل ها را بیرون بیاورید. همچنین اجزای قابل جدا شدن مانند بند یا حلقه های فلزی را از کوله پشتی جدا کنید. کوله را وارونه نگه دارید تا هرگونه خرده آشغال به جا مانده به بیرون منتقل شود. از جاروبرقی برای پاک کردن گرد و خاک های ریز که در قسمت های کوچک کیف است که دسترسی به آنها سخت است استفاده کنید

-همچنین می توانید از یک برس نرم و تمیز برای از بین بردن آلودگی چین ها یا لبه فریم های داخلی استفاده کنید.

3- اجازه دهید یک ماده پاک کننده لکه به مدت 30 دقیقه روی لکه های اصلی بماند

در شستن کوله پشتی از مواد پاک کننده ملایم روی لکه های اصلی در قسمت های داخلی و خارجی کوله پشتی استفاده کنید. برای مراحل خاص، دستورالعمل های پاک کننده لکه را بخوانید و دنبال کنید. پاک کننده لکه ها را حداقل به مدت 30 دقیقه روی کوله پشتی خود رها کنید.

-با استفاده از پارچه یا مسواک روی لکه های مختلفی که می یابید استفاده کنید.

4- کوله را داخل کیسه لباسشویی یا روبالشی قرار دهید تا از آن محافظت کنند

در حالی که کوله پشتی تان در ماشین لباسشویی است، از یک کیسه بزرگ لباس شویی، کیسه توری یا روبالشی استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا کیف شما سالم بماند و تغییر شکل ندهد. همچنین از شل شدن یا جدا شدن اجزای داخل کوله جلوگیری خواهد کرد.

-می توانید کیسه لباسشویی را از یک فروشگاه بزرگ یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

-اگر استفاده از روبالشتی را انتخاب کردید، حتماً از رنگی مشابه رنگ کوله پشتی خود استفاده کنید. به این ترتیب، اگر رنگ های هر یک از موارد جدا شود، مورد دیگر را خراب نکند.

5- از دور آرام لباسشویی، صابون غیر شوینده ملایم و آب سرد استفاده کنید

کوله پشتی محافظت شده خود را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. برای کوله های واقعا بزرگ، احتمالاً نمی توانید موارد دیگری را در داخل کیسه اضافه کنید. ماشین لباسشویی را روی چرخه ملایم یا ظریف با آب سرد تنظیم کنید و فقط از صابون غیر شوینده استفاده کنید.

-برای شستن کوله پشتی از آب گرم استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث بهم ریختن رنگ کیف شود.

-اگر تصمیم دارید سایر وسایل را با کوله پشتی خود بشویید ، مطمئن شوید که آنها از رنگهای مشابه هستند تا در صورت پخش شدن رنگ ها، چیزی خراب نشود.

-صابون غیر شوینده را می توانید از یک عطاری یا به صورت آنلاین خریداری نمایید.

6- کوله پشتی خود را از کیسه لباسشویی خارج کرده و بگذارید تا در هوا خشک شود

پس از اتمام ماشین لباسشویی، کوله پشتی خود را بیرون آورده و آن را از کیسه لباسشویی یا روبالشت جدا کنید. کوله پشتی خود را روی یک حوله خشک قرار دهید یا آن را وارونه آویزان کنید تا در هوا خشک شود. اگر بتوانید آن را در بیرون آویزان کنید، ممکن است سریعتر خشک شود.

-می توانید کیسه لباسشویی یا بالش را نیز آویزان کنید تا خشک شود یا می توانید آن را با لباس دیگری درون خشک کن قرار دهید.

-بعد از شستن کوله پشتی آن را در خشک کن قرار ندهید، گرما باعث خراب شدن پارچه و پوشش محافظ آن می شود.

روش سوم: اصول تمیز نگه داشتن کوله پشتی مسافرتی

اصول پاکیزه کردن کوله پشتی - nevin.ir
اصول تمیز نگه داشتن کوله پشتی – nevin.ir


1- کوله پشتی خود را به صورت هفتگی تکان داده و پاکیزه کنید

با استفاده از یک پارچه تمیز و آب گرم هرگونه آلودگی از قسمت خارجی کوله پشتی خود را پاک کنید. کوله پشتی خود را مرتباً تکان دهید تا همه خرده آشغال ها از بین برود. در صورت لزوم از جاروبرقی برای پاک کردن آلودگی هایی که به سختی قابل دسترس هستند استفاده کنید.

-هرچه بیشتر کوله پشتی خود را پاکیزه نگه دارید، تمیز کردن دقیق تر آن دفعات آسان تر خواهد بود.

-تمیز کردن هفتگی کوله می تواند به جلوگیری از ایجاد لکه کمک کند.

2- در اسرع وقت وسایل مرطوب یا خیس را بردارید

اجازه ندهید وسایل خیس، مرطوب یا عرق کرده به مدت طولانی در کوله پشتی بماند. در صورت امکان هر زمان که از یک سفر پیاده روی به خانه می روید، هر شب آن وسایل را بردارید.

-رطوبت می تواند باعث ایجاد کپک شود، که پاک کردن و تمیز کردن آن بسیار سخت تر است.

3- هر روز غذای مانده را از کوله پشتی خود خارج کنید

هرچه سریعتر مواد غذایی مانده را از کوله پشتی خود خارج کنید. کوله پشتی خالی خود را وارونه نگه دارید و هر خرده ای که ممکن است در داخل کوله پشتی شما جمع شده باشد را از بین ببرید.

-اگر بلافاصله آنها را خارج نکنید، مواد غذایی می تواند دلیل بوی های نامطبوع باشد. در صورت جذب شدن در پارچه، ممکن است از بین بردن شان سخت باشد.

4- از جوش شیرین برای از بین بردن بوهای داخل کوله پشتی استفاده کنید

هر دو هفته یکبار جوش شیرین را به تمام جیب های کوله پشتی خود بپاشید و اجازه دهید یک شب بماند. کوله پشتی خود را وارونه نگه دارید تا روز بعد جوش شیرین تکان داده شود یا از جاروبرقی استفاده کنید تا تمام جوش شیرین خارج شود. داخل کوله پشتی خود را با سرکه سفید اسپری کنید. اجازه دهید سرکه خشک شود و آن را آبکشی یا پاک نکنید.

-روش موثر دیگر، روزنامه را با آب مخلوط شده با مقدار کمی عصاره وانیل اسپری کنید. روزنامه را خرد کنید و آن را برای یک هفته در داخل کوله پشتی خود قرار دهید، سپس آن را بردارید.

-همچنین می توانید یک ورق خشک کن جدید درون بخش های اصلی کوله پشتی خود قرار دهید تا بوی مطبوعی داشته باشد.

5- هنگام بارندگی یا گل آلود بودن از روکش ضد باران کوله استفاده کنید

برای جلوگیری از ایجاد لکه و رطوبت در کوله پشتی، از روکش ضد باران استفاده کنید، که از خیس شدن پارچه کوله پشتی و قسمت داخلی آن جلوگیری خواهد کرد.

-در برخی از کوله پشتی ها روکش ضد باران تعبیه شده که معمولاً از قسمت پایین کوله بیرون می آیند.

– روکش ضد باران کوله پشتی را می توانید از فروشگاه های لوازم ورزشی یا بصورت آنلاین خریداری کنید.

6- کوله پشتی خود را با استفاده از کیسه های خشک یا مکعبی بسته بندی کنید

به جای اینکه همه چیز را مستقیماً به کوله پشتی خود بیندازید، مخصوصاً برای سفرهای شبانه، به جای آن از کیسه های خشک یا مکعبی استفاده کنید. نه تنها کیسه های خشک و مکعب های بسته بندی داخل کوله پشتی شما را تمیز نگه می دارند، بلکه می توانند به سازماندهی لباس و وسایل شما نیز کمک کنند، در صورت لزوم دسترسی به وسایلتان هم راحت تر می شود.

-کیسه های خشک و مکعبی را می توانید از فروشگاه های لوازم ورزشی و بصورت آنلاین خریداری کنید.

-کیسه های خشک مخصوصاً برای نگهداری وسایل خیس یا مرطوب مفید هستند.

منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید