نحوه استفاده از قطب نما در طبیعت و کمپینگ ، [آموزش جامع با 6 مرحله]

0
3524
نحوه استفاده از قطب نما در طبیعت و کمپینگ - nevin.ir
نحوه استفاده از قطب نما در طبیعت و کمپینگ - nevin.ir

نحوه استفاده از قطب نما در طبیعت و کمپینگ ، [آموزش جامع با 6 مرحله]

مطالعه آسان بستن

یادگیری نحوه استفاده از قطب نما یکی از ابتدایی ترین مهارت هایی است که باید در طبیعت به آن تسلط داشته باشید. یادگیری قطب نما در کمک به بقا تاثیر زیادی دارد. پس دانستن این موضوع، همراه با دانستن نحوه خواندن نقشه جغرافیایی مکانی که در آن هستید، شما را در هر کجا که هستید به امنیت می رساند.

به این ترتیب، در این مقاله از سایت نوین قصد داریم به شما کمک کنیم تا بفهمید چگونه این کار را انجام دهید، از اجزای اصلی یک قطب نمای صفحه پایه و یک نقشه شروع کنید. بعد از اینکه این اطلاعات در ذهن جای گرفت، می توانید آنها را عملی کنید و شروع به استفاده از قطب نما و نقشه کنید تا راه خود را پیدا کنید.

اجزای قطب نما در نحوه استفاده از قطب نما

اجزای قطب نما - nevin.ir
اجزای قطب نما – nevin.ir

طراحی هر کدام از قطب نماها متفاوت هستند. اما آنها برخی اجزای اساسی مشترک دارند، مانند سوزن مغناطیسی که میدان های مغناطیسی روی زمین را نشان می دهد.

قطب‌نمای صفحه پایه، که ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع قطب‌نما میدانی است، مدلی است که قصد داریم در مورد آن به شما بگوییم. دلیلش این است که وقتی نحوه استفاده از قطب نما را از این مدل را یاد گرفتید، می‌توانید بسیاری از قطب‌نماهای دیگر را نیز بخوانید.

صفحه پایه

ساخته شده از پلاستیک شفاف، این تکیه گاه اصلی برای قطب نما است. برای اندازه‌گیری فواصل استفاده می‌شود، زیرا دارای مقیاس‌ها و خط‌کش‌هایی است که به شما در تعیین آن کمک می‌کند. خط سیاهی که از روی صفحه پایه می‌گذرد، روی نقشه استفاده می‌شود تا نقطه‌ها را بین مکانی که اکنون هستید و مکانی که می‌خواهید به آن برسید، متصل کند.

خانه قطب نما

دایره ای از پلاستیک شفاف که در آن سوزن مغناطیسی قرار دارد، محفظه قطب نما یک قاب چرخان است. در اطراف آن، درجاتی را می بینید که یک دایره دارد، که به شما کمک می کند خود را روی شعاع 360 درجه جهت گیری کنید.

صفحه شماره های درجه

درجاتی که در اینجا روی این صفحه مشخص شده اند که به راحتی می توان آنها را پیچاند، به همراه خود صفحه، چیزی را تشکیل می دهند که به آن صفحه درجه می گویند.

جهت پیکان سفر

در داخل صفحه پایه، یک فلش رو به بیرون خواهید دید. همانطور که کاملاً واضح است، این فلش مسیری را نشان می دهد که وقتی موقعیت فعلی خود را تعیین کردید به آنجا خواهید رفت.

سوزن مغناطیسی

در داخل محفظه قطب نما، سوزنی خواهید دید که می تواند بچرخد. این سوزن قطب نما نیز نامیده می شود و به دلیل اینکه در واقع درون الکل شناور است می چرخد.

انتهای قرمز رنگی را خواهید دید که همیشه شمال مغناطیسی را نشان می دهد.

فلش جهت یابی

این فلش مغناطیسی نیست و درون محفظه قطب نما قرار دارد. هنگامی که می خواهید مکان دقیق خود را تعیین کنید، باید آن را با سوزن مغناطیسی تراز کنید.

خطوط جهت یابی

همچنین در داخل محفظه قطب نما خطوط جهت گیری قرار دارد، برخی از خطوط موازی با فلش مورد بحث بالا را مشاهده خواهید کرد. به این خطوط جهت گیری می گویند و هدف آنها این است که در نقشه شما استفاده شوند تا به طور دقیق شمال را نشان دهند. شما به سادگی باید مطمئن شوید که خطوط جهت گیری با خطوط شرقی مطابقت دارند.

همانطور که می توانید متوجه شوید در نحوه استفاده از قطب نما، مهمترین بخش قطب نما در صفحه پایه در واقع این سوزن مغناطیسی است که می توانید در داخل محور مرکزی پیدا کنید.

از آنجایی که انتهای قرمز آن همیشه به شما نشان می دهد که قطب شمال مغناطیسی زمین کجاست، و از آنجایی که حلقه بیرونی نقاط اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب را نوشته است، بدیهی است که می توانید از این نشانه ها برای جهت گیری بهتر استفاده کنید.

به این ترتیب، هنگامی که موفق به دریافت نقطه قرمز سوزن مغناطیسی می شوید که شمال را در راستای فلش روی صفحه پایه نشان می دهد، می توانید مسیر خود را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مکان کمپینگ در طبیعت ، کجا چادر بزنیم ؟

برخی از انواع اساسی نقشه ها

برخی از انواع اساسی نقشه ها - nevin.ir
برخی از انواع اساسی نقشه ها – nevin.ir

برای شروع، توجه به این نکته مهم است که انواع مختلفی از نقشه ها وجود دارد. اکثر مردم یک نقشه در داخل محفظه دستکش خود دارند و ممکن است زمانی که یک سفر کمپینگ را برنامه ریزی کرده اید از نقشه ای که در کتاب راهنما یافت می شود استفاده کرده باشید.

این نقشه ها نقشه های مسیر نامیده می شوند و بسیار خام هستند، بنابراین برای ناوبری میدانی مناسب نیستند. برای انجام این کار به یک نقشه توپوگرافی نیاز دارید، زیرا به شما زمین را با جزئیات بیشتری نشان می دهد.

نقشه های راه

این نقشه‌ها همان نقشه‌های سنتی هستند که می‌توانید در کتاب‌ها یا مراکز مختلف گردشگری پیدا کنید. آنها نمای افقی از یک منطقه خاص را نشان می دهند، جاده ها، زمین و آب، مسیرهای گردشگری، بناهای تاریخی و غیره را به تصویر می کشند.

نقشه‌های راه، نقشه‌های دوبعدی و مسطح هستند که عمدتاً برای یافتن یک نقطه مورد علاقه استفاده می‌شوند: مانند یک مسیر سریع‌تر به جایی، یا مکان موزه. با این حال، آنها به شما ایده ای از تفاوت در ارتفاع نمی دهند و بنابراین نمی توانند چشم اندازی کامل از سفر شما ایجاد کنند.

به این دلیل که برای محاسبه دقیق‌تر فاصله بین مکانی که هستید و جایی که می‌روید، باید این تفاوت‌ها را در ارتفاع بدانید. اگر مجبورید از طریق یک دره یا کوهی سفر کنید، این مسافت را افزایش می‌دهد. اما اگر فقط از یک نقشه سنتی استفاده کنید، قادر به دیدن آنها نخواهید بود.

نقشه های توپوگرافی

این نقشه‌ها ظاهری متفاوت از نقشه‌های راه دارند، زیرا مناطقی با رنگ‌های متفاوت را نشان می‌دهند که با خطوط سینوسی همپوشانی دارند. اگر هیچ رنگی را در نقشه توپوگرافی خود نمی بینید ناامید نشوید: تفاوت های ظریف خاکستری ممکن است به همان اندازه کار کند.

نکته این است که مناطقی که رنگ‌های یکسانی ندارند با این خطوط سینوسی ترکیب شوند تا بهترین تصویر را از ارتفاعات مختلف در منطقه خود داشته باشید.

در نتیجه، نقشه های توپوگرافی نقاط مرتفع و پست منظره را به شما نشان می دهند تا بتوانید دره ها یا قله هایی را که به طور طبیعی در نقش برجسته ظاهر می شوند، پیدا کنید. با این حال، مطمئن باشید که نقشه‌های توپوگرافی به شما نشان می‌دهند که جاده‌های اصلی کجا هستند و همچنین شهرها و شهرک‌ها.

این باعث می‌شود که نقشه‌های توپوگرافی در مورد سفرهای بیابانی یا کمپینگ در فضای باز بهترین باشند، چه برای آخر هفته یا یک ماه به آنجا بروید. این به این دلیل است که حتی اگر  دارای مهارت‌ باشید و از علامت‌گذاری‌های مسیر مطمئن باشید، باز می‌توانید گم شوید و نقشه‌های توپوگرافی به شما کمک می‌کنند تا ببینید یک نقطه عطف خاص کجاست.

مسیر خود را با نقشه توپوگرافی پیدا کنید

مسیر خود را با نقشه توپوگرافی پیدا کنید - nevin.ir
مسیر خود را با نقشه توپوگرافی پیدا کنید – nevin.ir

برای درک نحوه استفاده از قطب نما و نقشه، بهتر است با اجزای اصلی و رنگ های نقشه توپوگرافی آشنا شوید.

اینها تفاوت در ارتفاع و ناهمواری های زمین را به شما نشان می دهند تا بتوانید مسافت ها و مسیرها را دقیق تر محاسبه کنید.

خطوط تراز

چشم انداز سه بعدی منطقه شما توسط این خطوط ارائه می شود که بین نقاطی که در همان ارتفاع قرار دارند ترسیم می شوند. یک زمین هموار با خطوطی که از هم دورتر هستند نشان داده می شود، در حالی که عکس آن برای یک زمین شیبدار صادق است.

فاصله خطوط تراز

این فاصله زمانی است که در نقشه استفاده می شود که تفاوت ارتفاع نشان داده شده توسط خط تراز را نشان می دهد. می توانید فاصله تراز مشخص شده در حاشیه نقشه خود را ببینید.

خط تراز شاخص

این پنجمین خط تراز است که به طور برجسته تر ترسیم شده است و نشان دهنده ارتفاع است.

مقیاس

مقیاس گرافیکی چیزی است که به شما نشان می دهد چگونه فاصله ها را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، 1 اینچ ممکن است معادل 1 مایل باشد.

رنگها

مکان هایی با پوشش گیاهی زیاد با رنگ های تیره تر نشان داده می شوند، در حالی که مکان هایی با پوشش گیاهی کم روشن تر هستند.

نمودار انحراف مغناطیسی

تفاوت بین شمال مغناطیسی و شمال قطبی واقعی برای استفاده از نقشه و قطب نما برای نشان دادن راه به شما بسیار مهم است. نمودار انحراف مغناطیسی انحراف بین این دو نقطه را به شما نشان می دهد.

شبکه (Grid)

نقشه های توپوگرافی هر کدام دارای یک شبکه برای نشان دادن موقعیت شما هستند.

مرکاتور عرضی جهانی (UTM)

UTM یک سیستم نظامی برای تقسیم در مناطق مختلف منطقه ای است که شما در آن هستید.

مبانی قطب نما و نقشه خوانی

مبانی قطب نما و نقشه خوانی - nevin.ir
مبانی قطب نما و نقشه خوانی – nevin.ir

بسیاری از مردم می خواهند بدانند چگونه قطب نما را بخوانند، اما این کار را انجام نمی دهند زیرا آن را در موقعیت مناسبی قرار نمی دهند. به این ترتیب، شما نباید آن را به سادگی روی نقشه قرار دهید، بلکه خود نقشه باید قبلاً روی چیزی صاف، مانند میز قرار داده شود. اگر نقشه ندارید، قطب نما را باید در کف دست خود نگه دارید.

برای اینکه بفهمید به کجا باید بروید، ابتدا باید با تجزیه و تحلیل سوزن قطب نما، جهتی را که در حال حرکت هستید مشخص کنید. اگر به سمت شمال نمی روید، این سوزن باید از طرف دیگر در حال نوسان باشد.

خطوط پیکان جهت‌گیری و فلش مغناطیسی را تراز کنید

کاری که اکنون باید انجام دهید این است که خطوط پیکان جهت‌گیری و فلش مغناطیسی را تراز کنید تا هر دو به سمت شمال باشند. در این مرحله، به سادگی بررسی کنید که فلش مسافرتی شما به کجا اشاره می کند.

بیایید مثالی بزنیم: هنگامی که فلش مغناطیسی را با خطوط پیکان جهت‌دهنده تراز کردید، فلش سفر شما نقطه‌ای بین جنوب و شرق را نشان می‌دهد. این بدان معناست که شما در حال حرکت به سمت جنوب شرقی هستید.

با خواندن نقطه ای که فلش سفر و نشانگر درجه تلاقی می کنند (مثلاً در 35)، خواهید دید که چند درجه در حال حرکت به سمت جنوب شرقی هستید. بنابراین شما در حال حرکت به سمت جنوب شرقی 35 درجه هستید.

یکی دیگر از اصول اولیه خواندن نقشه و قطب نما، تفاوت بین شمال مغناطیسی و شمال واقعی است که در بخش نقشه های توپوگرافی بحث کردیم.

3 نقطه شمالی مختلف

  • شمال واقعی قطب شمال را نشان می دهد.
  • شبکه ای، سمت بالای نقشه شما است.
  • مغناطیسی، میدان مغناطیسی زمین است که با سوزن مغناطیسی نشان داده می شود.

شمال شبکه ای و شمال واقعی هر دو قطب شمال را نشان می دهند، اما از آنجایی که میدان مغناطیسی زمین تفاوت هایی دارد، شمال واقعی و شمال مغناطیسی بر هم منطبق نیستند.

به این ترتیب، شمال مغناطیسی با میزان تمایل میدان مغناطیسی نسبت به محور زمین، که تقریباً 10 درجه است، نشان می دهد. اما از آنجایی که زمین یک کره کامل نیست، تفاوت بین شمال مغناطیسی و شمال واقعی خود در نقاط مختلف کره زمین متفاوت است و حداکثر به 20 درجه می رسد.

محاسبه دقیق این جابجایی مغناطیسی چیزی است که به شما جهت درستی را نشان می دهد که باید در آن حرکت کنید، در غیر این صورت از مسیر خارج خواهید شد. در واقع، نادیده گرفتن انحراف فقط 1 درجه، شما را در هر 1/5 کیلومتر، 30 متر از مسیر خارج می کند.

چگونه می توان انحراف مناسب را دریافت کرد

همانطور که انحراف تفاوت درجاتی را بین شمال مغناطیسی قطب نما و شمال واقعی زمین نشان می دهد، باید آن را در نظر بگیرید.

برای به دست آوردن انحراف مناسب در نحوه استفاده از قطب نما، باید:

1- برای مناطق با انحراف صفر هیچ کاری انجام ندهید.

2- تعداد درجه های مشخص شده را برای نواحی شیب غربی اضافه کنید.

3- تعداد درجه های مشخص شده را برای نواحی شیب شرقی کم کنید.

مراحل خواندن قطب نما

مراحل خواندن قطب نما - nevin.ir
مراحل خواندن قطب نما – nevin.ir

مراحلی که برای خواندن دقیق قطب نما باید انجام دهید عبارتند از:

1- موقعی که در حال پیاده روی هستید مرتباً موقعیت خود را تعیین کنید

زیرا ممکن است بدون اینکه متوجه شوید گم شوید. برای اینکه مسیر خود را گم نکنید، باید قطب نما را به سمتی بگیرید که فلش مسیر حرکت شما را نشان دهد.

اگر آن جهت شمال نباشد، متوجه چرخش سوزن مغناطیسی از چپ به راست خواهید شد. در این مرحله، شما باید چرخش درجه را بچرخانید تا خط جهت را با نقطه شمالی که توسط سوزن قطب نما نشان داده شده است، تراز کنید.

این به شما نشان می دهد که فلش سفر باید کجا باشد. انحراف درست را با چرخاندن درجه بند بر اساس آن، به چپ یا راست بسته به تعداد درجات تغییر، بدست آورید. در این مرحله، بررسی کنید تا ببینید که در کجا شماره درجه و فلش سفر به هم می رسند.

2- در جهتی که با محل تقاطع صفحه درجه و فلش مسافرتی مشخص شده است به حرکت ادامه دهید

برای این منظور قطب نما را در موقعیت صحیح (در کف دست، کف دست جلوی سینه) نگه دارید و آنقدر به چرخش خود ادامه دهید تا شمال مغناطیسی و سوزن جهت در یک راستا قرار گیرند.

اکنون در جهتی که با فلش سفر نشان داده شده است حرکت کنید و اگر در مورد موقعیت مکانی خود شک دارید، فراموش نکنید که با چشمان خود به قطب نما نگاه کنید.

3- توجه خود را به نقاط دیدنی مختلف در منطقه خود حفظ کنید

دنبال کردن فلش سفر به معنای پیدا کردن یک نقطه نزدیک در نزدیکی و رسیدن به آن نقطه است. ممکن است یک سنگ بزرگ، یک درخت عجیب و غریب یا حتی یک خانه باشد.

هنگامی که به آن نقطه عطف رسیدید، می توانید پیکان سفر را دنبال کنید تا با خیال راحت به نقطه بعدی برسید. به یاد داشته باشید که از اشیاء بسیار دور به عنوان نشانه استفاده نکنید، زیرا دقیق نیستند. با این حال، ممکن است خود را در میدانی بیابید که هیچ نقطه عطفی ندارد یا جایی بدون دید.

اگر اینطور است از یکی از اعضای گروه خود بخواهید که از جلوی شما در جهتی که با فلش سفر نشان داده شده است قدم بزند. آنها باید تا جایی که هنوز می توانید بدون مشکل آنها را ببینید راه بروید و سپس به آنها بگویید تا زمانی که به آنها برسید متوقف شوند. به سادگی این فرآیند را تا زمانی که نیاز دارید تکرار کنید.

4- نقشه خود را با قرار دادن صحیح آن بر روی یک سطح صاف و محکم وارد بازی کنید

قطب نما باید روی نقشه قرار گیرد، به طوری که فلش جهت گیری آن، گرید شمال نقشه را نشان دهد (که با شمال واقعی یکسان است).

اگر می‌دانید در کجای نقشه هستید، مطمئن شوید که لبه قطب‌نما از موقعیت مکانی شما عبور می‌کند، مشروط بر اینکه فلش جهت‌گیری را به سمت شمال نگه دارید.

5- یک خط بین لبه قطب نما و محل خود علامت بزنید

در مرحله بعد، باید شماره درجه را بچرخانید تا فلش جهت و شمال نقشه بر هم منطبق باشند.

این باعث می‌شود که خطوط جهت‌گیری قطب‌نما با خطوطی که شمال و جنوب را در نقشه شما به هم وصل می‌کنند، همسو شوند. پس از انجام این کار، به سادگی میل مناسب را پیدا کنید و ادامه دهید.

6- از مسیری که تعیین کرده اید استفاده کنید

تا به شما کمک کند تا در این زمینه بهتر پیمایش کنید. با نگه داشتن قطب نما در موقعیت مناسب در کف دست، با فلش سفر به سمت بیرون، به مقصد مناسب خواهید رسید.

این به معنای چرخش به سمت نقطه ای است که شمال مغناطیسی نشان داده شده توسط سوزن قطب نما با سوزن جهت برخورد می کند.

وقتی گم شدم چگونه راه خود را پیدا کنم؟

وقتی گم شدم چگونه راه خود را پیدا کنم؟ - nevin.ir
وقتی گم شدم چگونه راه خود را پیدا کنم؟ – nevin.ir

در حالی که خواندن یک قطب نما و یک نقشه برای اطمینان از اینکه همیشه در مسیر درست حرکت می کنید ضروری است، برخی ممکن است استدلال کنند که پیدا کردن مسیر زمانی که گم می شوید مهم تر است.

روش مثلث‌بندی یکی از متداول‌ترین روش‌های مورد استفاده است، زیرا درک آن بسیار آسان است و موقعیت نسبتاً دقیقی را نشان می‌دهد.

1- سه نقطه از نقشه را که به آنها دسترسی بصری دارید انتخاب کنید

این نشانه‌ها را، اجازه دهید L1، L2 و L3 بنامیم. به شما کمک می‌کنند راه خود را دوباره پیدا کنید، مشروط بر اینکه خیلی به هم نزدیک نباشند. در واقع، هر چه آنها از هم دورتر باشند، شانس بیشتری برای درک اینکه کجا هستید دارید.

2- فلش سفر را به سمت L1 بگیرید

اگر L1 به سمت شمال نباشد، می‌توانید چرخش سوزن قطب‌نما را از یک طرف به سمت دیگر ببینید. چرخش درجه را بچرخانید تا فلش جهت با نقطه شمالی که با سوزن قطب نما نشان داده شده است، تراز شود.

این باید راهی را که با فلش سفر نشان داده شده است نشان دهد. گام بعدی این است که با توجه به انحراف منطقه ای که در آن هستید، جهت را اصلاح کنید.

3-هنگامی که جهت L1 را پیدا کردید، آن را روی نقشه انتقال دهید

با قرار دادن نقشه روی آن سطح صاف و صافی که تا به حال به آن عادت کرده اید و قطب نما در بالای آن قرار دهید، شروع کنید.

مطمئن شوید که فلش جهت‌گیری و شمال واقعی نشان‌داده‌شده روی نقشه مطابقت دارند. با حفظ این تراز در جای خود، قطب نما را به آرامی حرکت دهید تا لبه آن از L1 عبور کند.

4- یک خط بین لبه قطب نما و محل خود علامت بزنید

برای راحتی کار میتوانید این خط را a نام گذاری کنیم.

5- فلش سفر را به سمت L2 بگیرید

فلش جهت را با شمال سوزن مغناطیسی تراز کنید تا راهی را که با فلش سفر نشان داده شده است به شما ارائه دهد. انحراف را در نظر بگیرید.

6- این جهت را با تراز کردن فلش جهت شبکه یا گرید به سمت شمال شبکه ای بر روی نقشه انتقال دهید

سپس قطب نما را طوری حرکت دهید که لبه آن از L2 عبور کند.

7- یک خط بین لبه قطب نما و موقعیت مکانی خود علامت بزنید

میتوانید این خط دوم را b بنامید.

8- فلش سفر را به سمت L3 بگیرید

پس از تراز کردن فلش جهت با شمال سوزن مغناطیسی، جهتی را که فلش حرکتی به سمت آن است، در این حالت خواهید یافت. انحراف را فراموش نکنید.

9- از نقشه برای بدست آوردن جهت استفاده کنید و شمال نقشه و فلش جهت را تراز کنید

قطب نما را جابجا کنید تا لبه آن از L3 عبور کند.

10- یک خط بین لبه قطب نما و موقعیت مکانی خود علامت گذاری کنید

این خط سوم را c بنامید.

11- از سه خط a، b و c مثلثی به دست می آید

شما درون این مثلث هستید. هرچه محاسبات شما دقیق تر باشد، این مثلث کوچکتر خواهد بود.

در واقع، کاربران با تجربه تر نحوه استفاده از قطب نما را میدانند و می توانند به جای مثلث، نقطه تقاطع واقعی بین این سه خط را بدست آورند.

در نهایت، اگر واقعاً می دانید چه کاری انجام می دهید و اگر گزینه دیگری برای یافتن راه خود ندارید، می توان از این روش فقط با دو نقطه عطف استفاده کرد.

به این ترتیب، اگر از غرایز و توانایی‌های خود مطمئن هستید، محل برخورد خطوط a و b را بررسی کنید و این باید مکان تقریبی شما را به شما بگوید.

نتیجه گیری

بیشتر افرادی که گاه به گاه به کوهنوردی می روند یا به طبیعت برای کمپینگ، واقعاً نحوه استفاده از قطب نما را نمی دانند تا با استفاده از آن و نقشه مسیر خود را پیدا کنند. اما حقیقت این است که حتی ایمن‌ترین مسیر نیز می‌تواند شما را به مسیر اشتباه هدایت کند، بنابراین همیشه بهتر است موقعیت خود را با یک قطب‌نما و نقشه بررسی کنید.

حتی می توانید متوجه شوید که خط کشی های برخی از مسیرها توسط یک بلای طبیعی از بین رفته اند، یا می خواهید به فرزندان خود بیاموزید که چگونه از محیط اطراف خود نقشه تهیه کنند. در هر صورت، استفاده از قطب نما و نقشه سرگرم کننده و آموزشی و همچنین به طور بالقوه نجات دهنده است.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید