نحوه چیدمان کوله پشتی شکار با چک لیست ویژه 13 تایی

0
4050
کوله پشتی شکار - nevin.ir
چیدمان وسایل کوله پشتی شکار - nevin.ir

برای موفق شدن در یک سفر شکار بدون شک شما به کوله پشتی شکار با وسایل ضروری و موردنیاز احتیاج دارید تا به صورت اصولی وسایل داخل آن را چیدمان و بسته بندی کرده باشید. به هر حال شما مجوز شکار و اسلحه مورنظر را دارید تا بتوانید به سفرهای شکار بروید، اما بدون تجهیزات مناسب تمرکز شکار نخواهید داشت.

برنامه ریزی اصولی و تحقیق کافی در این زمینه به شما اطلاعات درستی درباره اینکه چه اقلامی را باید در کوله پشتی شکاری خود بسته بندی و چیدمان کنید میدهد و نوعی کلید اطمنیان سفر شماست. اگر بخواهید همه تجهیزات کوچک و بزرگ را برای اولین بار بخرید برنامه ریزی و تحقیق فقط باید یکبار انجام دهید.

دیگر در سفرهای بعدی که قصد شکار دارید، مجبور نیستید در آخرین لحظه از یک فروشگاه فیزیکی یا آنلاین تجهیزات لازم را بخرید، زیرا تمام آنچه را که لازم دارید قبلا خریداری کرده اید.

در آخر هر سفر شکارتان، باید تجهیزات استفاده شده را چک کنید تا مطمئن شوید همه آنها در وضعیت سالمی قرار دارند. اگر هر یک از آنها نیاز به تعویض داشته باشند، به محض بازگشت به خانه این کار را انجام دهید. به این ترتیب نگران جایگزینی قبل از سفر شکار بعدی نخواهید بود.

به صورت کلی دو نوع سفر شکار وجود دارد. سفرهای روزانه و سفرهای شبانه وجود دارد. اینکه کدام یک را انتخاب کنید به عوامل مختلفی از جمله اولویت شخصی، فاصله منطقه شکار از محل اقامت، حیوانی را که می خواهید شکار کنید بستگی دارد. نوع سفر شکار حکم می کند که چه چیزهایی را برای یک سفر شکار بسته بندی و چیدمان کنید.

شما باید همه وسایل ضروری را در کوله پشتی تان چیدمان کنید، اما، دوست ندارید کوله پشتی شکار بیش از حد سنگین باشد زیرا ممکن است برایتان سخت باشد تا با کوله پشتی مسیرهای طولانی را از طریق مناطق ناهموار پیاده روی کنید و احتمالا هم مجبور خواهید شد.

انتخاب کوله پشتی شکار

قبل از اینکه بخواهید برای چیدمان کوله پشتی شکار خود یک چک لیست تهیه کنید، کوله پشتی مناسبی را باید انتخاب کنید. یک کوله وظیفه حمل تمام وسایل شما را بر عهده خواهد داشت و بهتر است کوله پشتی مناسب سفر شکار را خریداری نمایید. نکته مهم این است که یک کوله پشتی شکاری باید مقاوم باشد، هنگامی که به جنگل می روید، امکان دارد کوله پشتی شما چند بار به شاخه درختان تیز و خاردار برخورد کند و خراشیده شود. و همچنین باید کیفی را انتخاب کنید که در برابر باران و سایر عوامل طبیعی مقاوم باشد.

 پارامتر مهم و اصلی راحت بودن کوله پشتی شکار است. بندهای شانه و کمربند ران باید در طول ساعات طولانی به خوبی نرم و راحت باشند. کمربند ران باید تا حد ممکن از فشار شانه های شما بکاهد.

در مناسب ترین حالت، باید تناسب کوله را با تنظیم موقعیت بندها تنظیم کنید تا مناسب بدن شما باشد. به این نکته توجه داشته باشید که بدن هر فرد با فرد دیگری متفاوت است. بنابراین، باید از تجربیات دوستان شکارچی خود یا شکارچیان مجرب دیگر درباره خرید بهترین کوله پشتی شکار هم تحقیق کنید، با این وجود باید چند کوله پشتی را چک کنید و یا از نظرات افرادی که در فروشگاه های آنلاین خریداری کرده اند استفاده نمایید تا هر کدام که مناسب است آن را خریداری نمایید.

به طور معمول، سفرهای شکار یک یا دو روز طول می کشند. قطعا شما نیازی به یک کوله پشتی 80 لیتری ندارید که برای سفرهای کوله پشتی تولید شده باشد که امکان دارد ماه ها طول بکشد. کوله پشتی شکار ایده آل بین 30 تا 45 لیتر باید باشد. به اندازه کافی هم بزرگ است تا وزن تجهیزات زیادی را تحمل کند، آنقدرم بزرگ نیست که حرکت در زمین های ناهموار برایتان دشوار شود. کوله پشتی های 30 لیتری با تعدادی جیب و محفظه اغلب از کوله پشتی های 45 لیتری که فقط یک محفظه اصلی دارند بهتر است. لازم به ذکر است برای سفرهای یک روزه، کوله پشتی با ظرفیت 15-20 لیتری کافی است.

در صورت امکان، قبل از رفتن به سفر بزرگ شکار، به چند سفر کوتاه شکار بروید. چون اطلاعات بیشتری را در مورد انتخاب بهترین کوله پشتی شکار مانند مناطق مشکلی که نیاز به رفع مشکل دارند و تجهیزاتی که باید در کوله پشتی تان داشته باشید را در اختیار شما قرار می دهد.

چک لیست کوله پشتی شکار

چک لیست چیدمان کوله پشتی شکاری - nevin.ir
چک لیست وسایل کوله پشتی شکاری

این یک چک لیست جامع برای بسته بندی و چیدمان تجهیزات کوله پشتی شکاری است. این موارد به طور خاص برای یک سفر شبانه در نظر گرفته شده اند. همه موارد دیگر هم برای سفرهای یک روزه و هم برای شکارهای شبانه در نظر گرفته شده است. اصول اولیه مانند لباس تفنگ و استتار در این چک لیست قید نشده است. به خاطر اینکه اگر لباس استتار بپوشید و امکان حمل تفنگ در کوله پشتی شکار وجود نخواهد داشت.

1- آب

بدون توجه به طول سفر برای سفر شکار آب مهم ترین چیزی است که باید به همراه داشته باشید، حتی اگر چندین بار به همان نقطه از جنگل رفته باشید و از محل چشمه یا رودخانه ی آب آشامیدنی تمیز اطلاع داشته باشید، حتما قبل از خارج شدن از منزل، تا آنجا که ممکن است در آب کافی در کوله پشتی تان قرار دهید. کوله پشتی های شکاری دارای کیسه های آب هستند که به شما امکان می دهد در حالی که حداقل فضای ممکن را اشغال می کنید، منبع آب همراه خود داشته باشید.

اگر کوله پشتی شکاری شما از این کیسه های آب ندارد، می توانید از بطری های آب جمع شونده برای ذخیره منبع آب استفاده کنید. در حالی که می دانید برای سفر شکار چه تجهیزاتی باید به همراه داشته باشید، خود منبع آب هم بیشترین وزن کوله پشتی را تشکیل خواهد داد. از این رو، موارد دیگر را نیز بر این اساس چیدمان کنید.

2- قطب نما

هنگام چیدمان وسایل داخلی کوله پشتی شکاری به راحتی از قطب نما چشم پوشی می کنید، به وجود قطب نما در کوله پشتی تان شاید اهمیت زیادی ندهید اما یک وسیله مهم کوچک برای سفر شکار است. اگر در جنگل گم شوید یا در پیدا کردن مسیر مناسب سردرگم شوید باید یک قطب نمای مناسب در کیف تان داشته باشید. بیشتر شکارچیان امروزی از دستگاه های GPS به این منظور استفاده می کنند و شما هم باید از آنها استفاده کنید، اما حتما قطب نمای کوچک هم به همراه داشته باشید.

بر خلاف دستگاه های GPS، قطب نماها برای کارکردن به باتری احتیاج ندارند و به راحتی هم خراب نمی شوند. می توانید یکی از آنها را در جیب های کوله پشتی شکاری قرار دهید و زمانی که نیاز داشته باشید از آن استفاده کنید. حتما قطب نمارا را به بالای چک لیست تان اضافه کنید تا در بسته بندی و چیدمان وسایل آن را از دست فراموش نکنید.

3- جعبه کمکهای اولیه

در سفر شکار حوادث کوچک و بزرگی هستند که شاید برای همه هم اتفاق بی افتند پس شما حتما باید جعبه کمک های اولیه خود را به همراه داشته باشید و به شانسم در این مورد علاقه نداشته باشید.نظر شما به این سوالات چیست:

-آیا در طول سفر امکان دارد به آن نیازی نداشته باشید؟ آره

-آیا می خواهید جعبه کمک های اولیه به همراه نداشته باشید و کبودی و خراش کوچک و بزرگ دست یا پا را تحمل کنید؟ نه

-آیا این جعبه کوچک باعث می شود وزن زیادی به کوله پشتی شکاری شما اضافه شود یا فضای زیادی را اشغال کند؟ نه

-آیا دوست دارید یک جعبه کمک های اولیه در چک لیست مواردی که باید در کوله پشتی شکاری چیدمان کنید، قرار دهید؟ آره

جعبه کمک های اولیه باید دارای مقداری لوسیون یا کرم ضد عفونی کننده، باند و چسب زخم، مسکن، داروی هضم و قرص های تصفیه آب باشد بسته به نیازی که دارید می توانید این موارد را کاهش یا گسترش دهید. همچنین می توانید یک کیت دستبند پاراکورد بقا تهیه کنید.

4- چاقو

قطعا به یک چاقوی سفری مناسب، مقاوم، بادوام و تیز نیاز دارید تا در یک سفر شکار به همراه داشته باشید. بعضی از شکارچیان یک چاقوی جیبی اضافی نیز به همراه دارند. اطمینان حاصل کنید که چاقویی که در داخل کوله قرار داده اید قبل از سفر تیز شده و دارای دسته ای محکم باشد. توجه داشته باشید چاقوی سفری بدون غلاف تهیه نکرده باشید که امکان دارد موقع شکار به خودتان آسیب بزند. اگر بتوانید چاقوهایی با دسته های قابل تعویض نیز تهیه کنید، گزینه خوبی برای سفرهای شکار هستند.

5- چراغ قوه یا چراغ پیشانی

آن چراغ قوه معمولی که در خانه دارید برای سفر شکار مناسب نخواهد بود. شما به یک چراغ قوه تاکتیکی و حرفه ای نیاز دارید که ضد آب باشد. برای قرار دادن وسایل داخل کوله پشتی شکاری در شب در نقطه ای تاریک قطعا به آن نیاز خواهید داشت. احتمالا هوا ناگهان در طول سفر یک روزه بدتر شود و شما باید مسیر مناسب را به سمت وسیله نقلیه خود پیدا کنید که در این حالت هم مفید خواهد بود.

مزیت بزرگی که چراغ پیشانی دارد این است که هر دو دست شما آزاد هستند. به عنوان جایگزین چراغ قوه دستی میتوانید از چراغ پیشانی استفاده کنید یا می توانید هر دو را حمل کنید. چراغهای پیشانی مخصوصاً در سفرهای شکار یک شبه مفید هستند.

6- لباس مخصوص باران

امکان دارد اصلا در طول سفر به این نوع تجهیزات نیازی نداشته باشید، اما با این وجود بهتر است آن ها را با خود حمل کنید. تفاوت در بارانی پلاستیکی و تجهیزات بارانی (لباس های مخصوص) در این است که در اولی شما یک کاور باران دارید، در حالی که در دومی شما یک ژاکت و شلواری دارید که از مواد ضد آب تولید شده اند. کاور بارانی موثر هستند اما حرکت شما را تا حدی محدود می کنند.

تجهیزات بارانی گزینه بهتری هستند چون حرکت سریع را برایتان امکان پذیر می کند. ترجیحاً تجهیزات بارانی باید از موادی ساخته شوند که رطوبت را جذب نکنند. این مهم است زیرا شما دوست ندارید آب باران لباس های شما را خیس کند. تجهیزات بارانی مخصوصاً برای شکارهای شبانه بسیار حیاتی و ضروری است.

در صورتی که تجهیزات باران مناسبی را با خود حمل نکنید امکان دارد در بارندگی های شدید نتوانید مسیر را ادامه دهید و باید در آن حالت در یک چادر پناه بگیرید یا زیر درخت بزرگی منتظر بمانید تا باران قطع شود. بهتر است از تجهیزات سبک باران که در بازار در دسترس هستند خریداری نمایید تا در یک قسمت کوله پشتی شکار جمع جور بسته بندی شوند.

7- مواد غذایی

نایلون های وکیومی پر از میوه های خشک و آجیل مقوی را برای سفر یک روزه به همراه داشته باشید. باید به حد کافی باشند تا بتوانید یک روز از آنها تغذیه نمایید. اگر دوست داشته باشید می توانید ساندویچ خانگی که حاوی گوشت یا سیب زمینی باشد با خود حمل کنید اما فضای بیشتری را اشغال می کند. برای شکارهای شبانه، باید مقداری غذای دیگر حمل کنید. گوشت گوسفند، گوشت گاو غذای مناسبی برای سفرهای شبانه است.

8- تجهیزات پخت و پز (سفر شبانه)

برای سفرهای شکار یک شبه، همراه داشتن یک سیستم پخت و پز قابل حمل مانند اجاق سفری کوچک و یک وعده غذای خشک یخ زده منطقی است. استفاده از اجاق گاز سفری بسیار آسان است و می توانید وعده های غذایی را گرم میل کنید. همچنین میتوانید اجاق نسبتا بزرگی هم حمل کنید خصوصاً اگر با گروهی از دوستانتان به سفر شکار رفته اید.

9- دستکش

حمل دستکش در کوله پشتی شکاری به چند دلیل مهم است، از جمله محافظت از دست در هوای سرد، محافظت از دست در برابر بریدگی، خراش و سایر آسیب ها، استتار دست ها یا محافظت از دست در حین پوشیدن لباس هایتان. ما معمولاً دستهایمان را خیلی بیشتر از آنچه که تصور می کنیم حرکت می دهیم.

حرکات ناگهانی دستها در جنگل حین شکار بدون دستکش امکان دارد شکار موردنظر از وجود شما در آن لحظه اطلاع یابد و فرار کند. استفاده از دستکش کمک می کند تا دست ها با محیط اطراف ترکیب شوند. اگر در هوای گرم شکار می کنید، یک جفت دستکش توری سبک خوب است.

در هوای سردتر به یک جفت دستکش چرمی با کیفیت خوب احتیاج دارید.حتما یک دستکش اضافی به همراه داشته باشید، امکان دارد دست شما به خصوص در هنگام لباس پوشیدن آسیب ببیند.

10- ماسک ارتشی استتاری

صورت و دهان شما هم دقیقاً مانند دستان بدون دستکش هشدار بزرگی هستند تا حیوانات به راحتی فرار کنند، برای ترکیب صورت و محیط اطراف به یک ماسک استتار یا رنگ استتار نیاز دارید. ماسک های استتار بسیاری وجود دارند که بسته به رنگ موردعلاقه تان میتوانید تهیه کنید.

11- کیسه خواب و بالشت خواب (سفر شبانه)

اگر قصد دارید به مدت یک شب بمانید و در ساعات اولیه صبح روز بعد به شکار ادامه دهید، به یک کیسه خواب و یک بالشت خواب رولی احتیاج دارید. انواع فوق سبک هر دو کیسه خواب و بالشت خواب به راحتی با قیمتی مقرون به صرفه در فروشگاه های آنلاین هم دسترس هستند.

بالشت خواب ممکن است برای یک سفر شکار کمی زیاد به نظر برسد. از آنجا وزن زیادی را به کوله پشتی اضافه نمیکند پس هیچ بهانه ای برای حمل نکردن آن وجود ندارد. شما یک شب خوب و راحت خواهید دشات و صبح برای شکار احساس انرژی و طراوت خواهید کرد.

12- سوت شکار

سوت های شکار ابزار کوچکی هستند که برای تولید انواع مختلف صدای شکار حیوان موردنظر وجود دارند. با تولید صدای مناسب امکان اینکه شکار مورد نظر خودش به سمت شما بیاید بیشتر است.

13- کیسه های زباله

همیشه هنگام سفر شکار تعدادی کیسه زباله را برای جمع آوری باقیمانده مواد غذایی، مواد بسته بندی پلاستیکی یا هر نوع زباله دیگری که امکان دارد، ایجاد شده باشد به همراه داشته باشید. کیسه های زباله را در یکی از جیب های کوله پشتی نگه دارید و هنگام بازگشت به خانه آنها را دور بیندازید.

چگونه میتوانم کوله پشتی شکار را چیدمان کنم؟

اکنون که یک چک لیست جامع برای بسته بندی کوله پشتی شکاری در اختیار دارید، بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه باید همه این موارد را در کوله پشتی جای دهید. شما حتی برای یک سفر یک روزه چیزهای زیادی را در کوله پشتی خواهید داشت، بنابراین باید آن را به صورت سازمان یافته چیدمان کنید.

دلیل اینکه شما باید آن را به صورت سازمان یافته چیدمان کنید این است که شما می خواهید به سرعت و بدون ایجاد سر و صدا وسایل خود را حمل و جابه جا کنید، چون ممکن است هنگام شکار هدف موردنظر به راحتی احساس خطر کرده و پا به فرار بگذارد.

چه وسایلی را در چه قسمت های کوله پشتی باید قرار دهم؟

نحوه قرار دادن وسایل شکار در جای مناسب کوله پشتی - nevin.ir
قرار دادن وسایل شکار در قسمت های مناسب کوله پشتی

– وسایلی که یا بعد از شکار یا شب به آن نیاز دارید (در صورت شب ماندن) ابتدا در کوله پشتی قرار دهید. پس کیسه خواب، تجهیزات لباس پوشیدن و … در قسمت پایین کوله پشتی قرار دهید. وقتی به آنها نیاز داشته باشید، زمان کافی برای پیدا کردن وسایلتان خواهید داشت. به علاوه، این موارد یک پایه محکم و پایدار را برای کوله پشتی تشکیل می دهند.

– تجهیزات پشتیبان مربوط به آب و هوا باید بعدا در کوله پشتی قرار داده شوند. اینها شامل تجهیزات بارانی، دستکش های اضافی، ژاکت اضافی و غیره است. شما بلافاصله به این موارد احتیاج ندارید، اما در صورت تغییر در شرایط آب و هوایی یا ایجاد شرایط غیرمنتظره، می خواهید به راحتی به آنها دسترسی آسانی داشته باشید.

– تمام تجهیزات اصلی شکار باید در قسمت بالای کوله بسته بندی شوند. که شامل دوربین شکاری، قطب نما، دستگاه GPS، فاصله یاب و … غیره است. شما می خواهید دسترسی آسان و فوری به همه این موارد داشته باشید. از آنجا که اکثر این موارد کاملاً کوچک هستند، امکان دارد از قسمت های مختلف کوله عبور کرده و به سمت پایین کوله پشتی بی افتند. در چنین مواردی، باید آنها را در جیب ها و قسمت های خارجی کوله پشتی قرار دهید.

– غذا باید درکیسه های فشرده سازی نگهداری شود و در قسمت بالایی نیز قرار داده شود. وعده های غذایی یخ زده را می توانید در قسمت پایین کوله پشتی شکاری قرار دهید زیرا تا شب به آنها نیاز نخواهید داشت. اگر آب در کیسه آب ذخیره شده باشد، کارهای زیادی انجام نمی شود. اگر بطری های تاشو را حمل می کنید، آنها را در امتداد کناره های کوله پشت قرار هید. اگر به اندازه کافی جیب خارجی وجود داشته باشد، بطری ها را می توان در آنجا نیز ذخیره کرد.

نتیجه گیری

به جز چند مورد اصلی که برای یک سفر شکار یک شبه به این لیست اضافه می شود، مجموعه موارد مشابه را بسته بندی خواهید کرد. برای اطمینان از اینکه چیزی را فراموش نکرده اید، در هنگام بسته بندی وسایل و چیدمان آنها در کوله پشتی، چک لیست مناسبی تهیه کنید و جلوی چشم خود داشته باشید.

به یاد داشته باشید که یک رول بزرگ حوله کاغذی به همراه داشته باشید. که می توان از آنها برای پاک کردن خاک دست و صورت استفاده کرد. به اکثر مواردی که در یک کوله پشتی سفر به آنها نیاز خواهید داشت در این مقاله اشاره کردیم. شاید شما به وسایل دیگری هم بسته به نیازتان احتیاج خواهید داشت. در آن صورت بسته بندی اصولی را انجام دهید تا سفر خوبی داشته باشید.

منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید