راهنمای جامع تنظیم صحیح کوله پشتی برای بدن

0
3760
تنظیم صحیح کوله پشتی
تنظیم کوله پشتی برای سفر - nevin.ir

مسافرت با کوله پشتی به معنای داشتن وسیله ای که بتواند وسایل شما را به راحتی با خود حمل کند. هدف داشتن سفر راحت همراه با هزینه پایین است. در طول مدتی که میخواهید پیاده روی کنید یک کوله پشتی را چندین ساعت در روز حمل خواهید کرد. اگر کوله پشتی که همراه خواهید داشت مناسب شما نباشد، باعث درد شدید کمر و شانه می شود و تجربه بدی را از سفر خواهید داشت. یک کوله پشتی مناسب مسافرتی سنگین است و پوشیدن و حمل آن به روش اشتباه فشار اضافی بر گردن، شانه ها و کمر شما وارد می کند.

حمل صحیح کوله پشتی یا پوشیدن آن آسان است، اما اگر خود کوله پشتی مناسب شما نباشد، در طول سفر آسیب های فیزیکی میتوانید ببینید. پس شما باید یک کوله پشتی متناسب با بدن خود خریداری نمایید، یعنی اندازه کوله پشتی متناسب با اندازه بدن شما به خصوص طول تنه شما باشد.

روش های حمل کوله پشتی - nevin.ir
حمل کوله پشتی – nevin.ir

هنگام تنظیم صحیح کوله پشتی، باید موارد مختلفی مورد توجه قرار گیرد. این امر نه تنها به اندازه کوله و تنظیماتی که روی بندها انجام می شود بلکه به نحوه حمل صحیح کوله پشتی نیز بستگی دارد. برای درک کامل نحوه تنظیم صحیح کوله پشتی سایت نوین در این مقاله به موارد زیر اشاره کرده است و همچنین اگر میخواهید یک کوله پشتی مناسب برای خود تهیه کنید مقاله راهنمای خرید بهترین کوله پشتی را مطالعه نمایید.

موارد مهم برای تنظیم صحیح کوله پشتی برای سفر

1- طول تنه

برای اینکه اندازه مناسب کوله پشتی را پیدا کنید، باید طول تنه خود را اندازه بگیرید. شما به یک متر نوار اندازه گیری و یک نفر (دوست) برای کمک به شما در اندازه گیری طول تنه خود نیاز دارید. اندازه گیری باید از بالای تنه تا پایین تنه انجام شود.برای انجام این کار، گردن خود را کمی کج کرده و چانه خود را به سینه خود نزدیک کنید، از دوست خود بخواهید از نقطه A تا نقطه B اندازه گیری کند، این ناحیه طول تنه شما است.

اندازه گیری بالا تنه - nevin.ir
نحوه اندازه گیری بالا تنه – nevin.ir

اکثر فروشگاه های (بصورت فیزیکی یا آنلاین) که کوله پشتی می فروشند می توانند شما را به سمت کوله های متناسب با طول تنه شما راهنمایی کنند. پس از آن شما هستید که می توانید سبک کوله پشتی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

2- اندازه لگن

اگرچه در بیشتر موارد طول تنه کافی است، اما اندازه گیری سایز لگن برای تعیین نحوه تنظیم صحیح کوله پشتی نیز ضرری ندارد. به طور معمول، کوله پشتی ها با در نظر گرفتن اندازه دور کمر یا لگن برای یک طول تنه خاص طراحی می شوند. از این رو، فقط اندازه گیری طول تنه کافی است تا کوله پشتی ایده آل خود را تهیه کنید.

با این حال، اگر اندازه کمر یا لگن را نیز به راحتی در دسترس داشته باشید، تنظیم صحیح کوله پشتی راحت تر می شود. کمربند ران همراه با بندهای شانه قسمت عمده ای از وزن کوله پشتی را تحمل می کند. مناسب بودن کمربند مفصل ران به همین دلیل بسیار مهم است.

اندازه کمربند ران با اندازه دور کمر شلوار و شلوار جین شما یکسان نیست. دقیقاً بالای استخوان های لگن اندازه گیری می شود. همان مکانی که هنگام اندازه گیری طول تنه، دستان خود را قرار داده بودید. متر نواری اندازه گیری را به قسمت بالای استخوان های لگن خود بپیچید. این اندازه لگن شماست.

اکنون که هم طول تنه و هم سایز لگن را دارید، به درک چگونگی تنظیم صحیح کوله پشتی و شناسایی اندازه مناسب کوله پشتی نزدیکتر هستید.

در صورت امکان یک کوله پشتی با بندهای قابل تنظیم خریداری کنید. این باعث می شود که تناسب کلی کوله پشتی افزایش یافته و دقیق تر با نیازهای کاربران در طول تنه های متفاوت مطابقت داشته باشد.

تنظیم اندازه بندها

نحوه تنظیم اندازه بندهای کوله پشتی - nevin.ir
تنظیم اندازه بندهای کوله پشتی – nevin.ir

با خرید کوله پشتی مناسب برای شما بر اساس طول تنه و اندازه لگن تنها نیمی از کار انجام شده است. وزن کوله توسط انواع بند ها بالا نگه داشته می شود. این بندها را می توان به گونه ای تنظیم کرد که متناسب کوله پشتی باشد و از فشار وارد شده بر پشت، شانه ها و گردن شما بکاهد.

عضلات پاها، از جمله عضلات ران و عضلات ساق پا، از عضلات قوی بدن هستند. نوارها باید به صورت مناسب تنظیم شوند تا بیشترین فشار را به ران و به نوبه خود به عضلات پا منتقل کنند.

بندهای شانه و کمربند ران دو نوع اصلی بند در همه کوله ها هستند. دو نوع بند دیگری که می توانند به کوله پشتی اضافه شوند، بندهای بالابر و کمربند سینه هستند.

قبل از شروع تنظیم، کوله پشتی را با 4/5 تا 7 کیلو وسایل پر کنید. لباس های باقی مانده در سبد لباس، کفش ، برخی از کتاب ها و غیره را بسته بندی کنید. همچنین اگر کسی به شما کمک کند، انجام تنظیم صحیح کوله پشتی بسیار راحت تر خواهد بود.

کمربند ران

نحوه تنظیم کمربند ران - nevin.ir
کمربند ران – nevin.ir

برای تنظیم صحیح کوله پشتی کمربند ران باید تنظیم شود شود زیرا ارتباط مستقیمی با موقعیت بندهای شانه دارد. کوله پشتی پر شده را بپوشید و دو سر کمربند ران را با دو دست به دور تنه بپیچید. موقعیت کمربند ران را روی تنه تنظیم کنید تا جایی که درست بالای استخوان های لگن قرار بگیرد.

درصورتی که موقعیت کمربند ران بالاتر یا پایین تر از استخوان لگن باشد، باید بندهای شانه را تنظیم کنید تا موقعیت درست شود. اگر کسی در تنظیمات به شما کمک کند، این روند بسیار نرم تر خواهد بود و بسیار سریعتر انجام می شود.

کمربند ران را ببندید و سپس آن را محکم یا شل کنید تا به اندازه مناسب برسید. به یاد داشته باشید که هنگام انجام این تنظیمات نفس خود را حبس نکنید تا شکم تان حالت طبیعی داشته باشد. شما می خواهید این تنظیم صحیح کوله پشتی متناسب با ساختار طبیعی بدن شما باشد. همچنین، کمربند ران را بیش از حد محکم نکنید. باید بدون محدودیت، کاملاً مناسب باشد.

بندهای شانه

تنظیم بندهای شانه کوله پشتی - nevin.ir
بندهای شانه کوله پشتی – nevin.ir

در تنظیم صحیح کوله پشتی بندهای شانه نقش اساسی دارند، وظیفه انتقال وزن بار کوله پشتی را دارند. اگر این کار انجام نشود، عضلات گردن، شانه ها و عضلات بالای کمر شما تحت فشار شدید قرار می گیرند، که حتی می تواند منجر به پیچ خوردگی عضله شود. تنظیم صحیح بند های شانه اطمینان حاصل می کند که این کار انجام می شود.

بندها را با به پایین و بالا بکشید تا سفت شوند. شما باید اطمینان حاصل کنید نقاط لنگر هر بند شانه در حالت ایده آل باید در حدود 5 سانتی متر پایین تر از شانه شما باشد. اگر، نقاط لنگر از این بالاتر یا پایین تر باشند، این می تواند به یکی از دو دلیل باشد.

اولین دلیل می تواند این باشد که قرارگیری کمربند درست نیست. در این صورت، شما یک بار دیگر بندهای شانه را محکم یا شل کرده و موقعیت کمربند ران را تنظیم می کنید. دلیل دوم می تواند این باشد که کوله پشتی با طول تنه شما مطابقت ندارد. طول تنه خود را یک بار دیگر اندازه بگیرید. اگر همان شماره ای است که برای اولین بار دریافت کرده اید، کوله پشتی مناسب شما نیست پس آن را باید تعویض کنید.

بعد از تنظیم صحیح کوله پشتی بند های شانه را با کم و زیاد کردن سفت و شل کنید. در حالی که شما بیرون هستید این کار مفید خواهد بود و برای ایجاد تناسب مناسب باید این تنظیمات کوچک را انجام دهید.

بندهای بالابر

نحوه تنظیم بندهای بالابر کوله پشتی - nevin.ir
بندهای بالابر کوله پشتی – nevin.ir

در تنظیم صحیح کوله پشتی بالابرها از پایین افتادن قسمت بالای کیف از بدن و ایجاد توزیع نامناسب وزن جلوگیری می کنند.

بالابرها در کوله پشتی بسیار مهم هستند:

-برای حمل بسیاری از وسایل طراحی شده است.

-یک فریم داخلی سفت و سخت دارد که از بالای شانه های شما امتداد دارد.

برای اینکه بالابرها برای بار بیشترین کارایی را داشته باشند، باید مستقیماً به فریم کوله ها متصل شوند (به درز دوخته نشوند) و کیف باید کاملاً متناسب باشد.همه کوله پشتی ها به بندهای بالابر مجهز نیستند. با این حال، می توان آن را به عنوان مجزا اضافه کرد.

اگر پیاده روی می کنید یا کوله پشتی تان سنگین است، بندهای بالابر می توانند بسیار مفید باشند. در تنظیم صحیح کوله پشتی اگر بند های بالابر بیش از حد سفت باشند، به جای مفید بودن، مضر هستند. کشش بیش از حد در بندهای بالابر باعث ناراحتی و درد در مفاصل شانه می شود.

بند سینه

تنظیم بند سینه کوله پشتی - nevin.ir
بند سینه کوله پشتی – nevin.ir

مشابه بندهای بالابر، همه کوله ها به بند سینه مجهز نیستند. اما دقیقاً مانند بندهای بالابر، بعداً می توان آن را وصل کرد. در تنظیم صحیح کوله پشتی اولویت اصلی برای کوله پشتی این است که از قبل به هر چهار نوع بند اشاره شده مجهز شده باشد. ولی وقتی کوله پشتی خاصی را پیدا کردید که تمام معیارهای دیگر شما را برآورده می کند، به غیر از وجود بند های بالابرنده و یا بند سینه، باید آنها را جداگانه خریداری کرده و وصل کنید.

بند سینه به دو بند شانه متصل است و به شما امکان می دهد عرض میان دو بند را تنظیم کنید تا بازوها راحت تر حرکت کنند. موقعیت ایده آل بند سینه حدود 2/5 یا 5 سانتی متر زیر جناغ سینه است. در تنظیم صحیح کوله پشتی می توانید آن را به بالا و پایین بکشید تا این موقعیت را به درستی تنظیم کنید. در حالی که کمربند ران و بندهای شانه را تنظیم می کنید، به بند سینه دست نزنید، زیرا این کار روند کار را بی دلیل پیچیده می کند.

هنگامی که کمربند ران و بندهای شانه کاملاً تنظیم شدند، بند سینه را به در جهت موقعیت راحت روی سینه حرکت دهید. هنگامی که با موقعیت بند سینه احساس راحتی کردید، آن را ببندید و مقدار سفتی آن را تنظیم کنید. اگر خیلی شل باشد، هیچ اعتمادی به آن نیست و بندهای شانه از هم باز می شوند و حرکت بازوها را محدود می کند. در تنظیم صحیح کوله پشتی اگر بند سینه خیلی سفت باشد، ممکن است تنفس شما تحت تأثیر قرار گیرد. بنابراین، چند سطح مختلف از سفتی را امتحان کنید تا زمانی که حالت مناسب را پیدا کنید.

تنظیمات در مسیر

تا اینجا شما تمام تلاش خود را کرده اید تا تنظیم صحیح کوله پشتی متناسب با بدن شما شده باشد. اما پس از یک یا دو روز پیاده روی، بند ها تحت فشار قرار گرفته و همه تنظیمات اندکی تغییر می کنند. از این رو، شما باید در طول سفر به انجام تنظیمات دقیقه ای بپردازید تا اطمینان حاصل کنید که همیشه بندها پشتیبانی لازم را برای کمک به کاهش فشار روی شانه ها، عضلات گردن و عضلات بالا و پایین کمر فراهم میکنند.

برای اینکه بتوانید در هنگام سفر تنظیمات دقیقه ای انجام دهید، باید قبل از حرکت همان تمرین را انجام دهید. در روزهای منتهی به حرکت، به انجام تنظیمات کوچک ادامه دهید. موقعیت های تنظیم شده را روی بندها علامت گذاری کنید تا بتوانید قبل از ترک منزل به حالت اولیه برگردانید. در تنظیم صحیح کوله پشتی ممکن است فکر کنید موقعیت های دقیق و مناسب برای هر یک از بندها را به خاطر می سپارید و شاید هم بخاطر بسپارید، اما بهتر است موقعیت ها را با یک نشانگر دائمی قابل تشخیص علامت گذاری کنید.

موقعیت مناسب بند ها بین راه رفتن در سطوح ساده مانند جاده ها یا حتی مسیرهای پیاده روی و سطوح شیب دار مانند کوه ها یا مسیر مخصوص شیب دار متفاوت خواهد بود. برای یافتن اندازه مناسب باید چند بار موقعیت بندها را تغییر دهید.

پس از طی کردن یک مسیر قطعا خسته خواهید شد و نیاز به استراحت خواهید داشت. شاید سوال برای تان ایجاد شده باشد که ” نکنه موقع استراحت موقعیت بندها جابه جا شود؟”در توقف و استراحت دریغ نکنید. بدن شما دقیقاً می داند چه زمانی به استراحت نیاز دارد و این را به شما اطلاع می دهد. با نادیده گرفتن آن احتمال پیچ خوردگی عضله یا آسیب جدی تر افزایش می یابد.  نکته ای که باید به خاطر بسپارید، علامت زدن موقعیت بندهاست.

آداب کوله پشتی

-بعد از تنظیم صحیح کوله پشتی هنگام حرکت با کوله پشتی، هر دو بند شانه را همیشه بپوشید. اگر به مدت طولانی فقط یک بند شانه را روی یک شانه خود بپوشید، احتمال آسیب رساندن به شانه وجود دارد. به دلیل عدم تعادل وزن حتی امکان زمین خوردن هم وجود دارد.

-اطمینان حاصل کنید که کوله پشتی در حین حرکت از یک طرف به طرف دیگر حرکت نمی کند. بندها را در صورت لزوم تنظیم کنید تا همچین مشکلی نداشته باشید. اگر کوله پشتی بیش از حد حرکت کند عذاب آور است، که پس از یک بار حمل کوله پشتی تقریباً غیرممکن است. در سفرهای طولانی این مسئله می تواند بسیار مشکل ساز شود و منجر به تأخیر شود.

-چه در تنظیم صحیح کوله پشتی و چه در حمل آن باید قانون مهمی را به خاطر بسپارید، “وزن کوله پشتی کاملاً بسته بندی شده نباید بیش از 20٪ از وزن بدن شما باشد”. به عنوان مثال اگر وزن بدن شما 45 کیلوگرم باشد، وزن کوله پشتی کامل نباید بیش از 9 کیلوگرم باشد. اگر کوله پشتی بیش از این آستانه وزن داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که باعث عدم تعادل شود.

-اگر در سفرهای خود یک کوله پشتی کوچکتر برای استفاده در سفرهای کوتاه روزانه دارید، اطمینان حاصل کنید که وزن این کوله پشتی در صورت بسته بندی کامل، بیش از 10٪ از وزن بدن شما نباشد. در این حالت شما فعال تر هستید و به سرعت خسته نمی شوید.

-برای تحمل بیشتر وزن کوله پشتی، می توانید از یک باتوم پیاده روی استفاده کنید.

-اگر مبتدی هستید، قبل از شروع یک سفر طولانی بدن خود را آموزش دهید تا در طولانی مدت به چنین وزنی مقاومت کند. کار خود را با پر کردن 2 کیلوگرم در کوله پشتی شروع کنید، تنظیم صحیح کوله پشتی را انجام داده و به یک مسیر پیاده روی نزدیک به محل زندگی خود بروید. به آرامی وزن مناسب کوله پشتی را افزایش دهید تا زمانی که احساس راحتی می کنید حمل چنین وزنی را برای زمان های طولانی مدت ادامه دهید. شما نمی خواهید در میانه سفر آسیب ببنید و زود زود خسته شوید.

نتیجه گیری

در یک سفر کوتاه مدت یا بلند مدت شما قصد ندارید یک کیف ساده با خود حمل کنید. قطعا وسایل و تجهیزات اضافی برای سفرهایتان خواهید داشت. از اینرو انتخاب بهترین کوله پشتی راحتی خیلی مهم است. همچنین کوله پشتی که از لحاظ اندازه متناسب با بدن شما باشد. بهتر است با گردشگران باتجربه صحبت کنید. بدانید که از کدام کوله پشتی ها استفاده می کنند و کدام را برای شما توصیه می کنند.

از آنها بپرسید که فکر می کنند نوع مناسب کوله پشتی برای سفری که قصد دارید شروع کنید، چه نوع کوله ای است؟ بررسی کنید که حمل یک کوله پشتی بزرگ بهتر است یا اینکه میخواهید یک کوله پشتی متوسط و یا کوچتر را با خود حمل کنید.

در این مقاله تنظیم صحیح کوله پشتی را شرح دادیم و در کنار آداب مهم کوله پشتی را در انتها ذکر کردیم. سعی کنید آنها را در سفر تا حد ممکن دنبال کنید. تمامی این راهنما ها برای غلبه بر شما نیستند. بلکه میتوانید با اینها برای سفر خوب مجهز شوید و از سفر خود بیش از پیش لذت کافی میبرید.

منابع

منبع اول

منبع دوم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید