مسمومیت غذایی در سفر و راه های مقابله با آن در سال 2022

0
2727
مسمومیت غذایی در سفر و راه های مقابله با آن - nevin.ir
مسمومیت غذایی در سفر و راه های مقابله با آن - nevin.ir

مسمومیت غذایی در سفر و راه های مقابله با آن در سال 2022

اگر بزرگسال هستید، باردار هستید یا سیستم ایمنی بدن شما به هر دلیلی ضعیف است، بیشتر در معرض مسمومیت غذایی در سفر هستید. افراد مسن نیز در معرض خطر بیشتری نسبت به جمعیت عمومی هستند.

صدها نوع بیماری ناشی از غذا وجود دارد و برخی از شایع ترین آنها شامل E. coli، نوروویروس و سالمونلا هستند. کمپیلوباکتر، هپاتیت A و لیستریا نیز بیماریهای نسبتاً شایع ناشی از غذاها هستند.

مسمومیت غذایی - nevin.ir
مسمومیت غذایی – nevin.ir

هنگامی که به خارج از کشور سفر می کنید، ممکن است بیشتر در معرض خطر بیماری هایی ناشی از آب یا غذا باشید. موارد زیر راه هایی برای کاهش یا مدیریت این خطر هستند.

1- قبل از سفر با پزشک مشورت کنید

اگر به یک کشور خارجی می روید و به ویژه در کشوری که به دلیل بیماریهای ناشی از غذا یا آب شناخته شده است، قبل از سفر باید با یک پزشک آشنا با داروهای مسافرتی صحبت کنید.

وقتی این کار را انجام می دهید، آنها می توانند بگویند در صورت بروز علائم گوارشی، کدام داروها را می توانید با خود به مقصد ببرید.

می توانید با برخی از علائم که در صورت خوردن مواد غذایی که با شما سازگار نیست یا شما را بیمار می کند ظاهر شود با مشاوره کردن توسط پزشکتان، مقابله کنید و از مسمومیت غذایی در سفر جلوگیری کنید.

2- میوه و سبزیجات خام مصرف نکنید

وقتی در خارج از کشور هستید، هرچه غذاهای خام کمتری بخورید، از نظر کاهش خطر ابتلا به بیماری بهتر است.

فقط در صورتی می توانید میوه و سبزیجات خام بخورید که آنها را شخصاً در منبع آب تمیز شسته و پوست گرفته باشید.

در بسیاری از نقاط جهان، غرفه های آب میوه و میوه های تازه را مشاهده خواهید کرد و هرچقدر هم که جذاب به نظر برسند، ریسک بزرگی را برای افراط و تفریط انجام می دهید.

همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر میوه ها و سبزیجات خام شسته شده باشند، ممکن است در آب مناسب شستشو نشده باشند.

اجتناب از محصولات خام و شستشو نشده تنها کاری نیست که در کشورهای خارجی انجام می دهید. مواردی مانند سالاد کیسه ای و اسفناج اغلب از جمله مواد غذایی هستند که اغلب مردم را هر ساله بیمار می کند.

3- مراقب آب باشید

وقتی از آب صحبت می کنیم، تنها آبی نیست که میخواهیم میل کنیم.به عنوان مثال، آب در یخ یا کاهو مرطوب در سالاد هم میتواند باکتری داشته باشد.

حتی ممکن است بعد از شستن دست ها در معرض عوامل بیماری زا قرار بگیرید.

همه اینها مواردی هستند که می توانند شما را در معرض میکروب ها قرار دهند.

در بسیاری از مواقع، مردم محلی را می بینید که در حال نوشیدن آب هستند و ممکن است تعجب کنید که چرا لازم نیست که آنها اینقدر مراقب باشند، اما واقعیت اصلی این است که هر یک از این عوامل بیماری زا برای سیستم شما تازگی دارد و بیماری که می توانند ایجاد کنند.

در کنار انتخاب آب بطری، بهتر باشد برای هر مورد از بطری فیلتر آب یا قرص های ضدعفونی کننده آب خود استفاده کنید.

هنگام دوش گرفتن، باید مراقب آبی باشید که به طور تصادفی می نوشید.

به عنوان مثال، اگر نمی توانید آب را در هر کجا که هستید بنوشید، سعی کنید آن را به چشم یا دهان خود نیز وارد نکنید.

برای خوردن آب آشامیدنی سالم در طبیعت میتوانید به مقاله ی زیر مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید:

تصفیه آب کوهنوردی و سفر در کمپینگ ، بقا و سفر [راهنمای جامع]

4- سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

قبل از سفر، با تجویز یک نسخه پزشک که به داروهای مسافرتی مسلط است، مواردی وجود دارد که می توانید به تنهایی برای تقویت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید.

به عنوان مثال، چند هفته قبل از سفر، مصرف پروبیوتیک را شروع کنید.

5- رستوران های محبوب را انتخاب کنید

وقتی مکان هایی را برای غذا خوردن انتخاب می کنید، به دنبال رستوران هایی باشید که بسیار محبوب هستند و به نظر می رسد که افراد محلی زیادی به ویژه در آنجا غذا می خورند.

وقتی یک رستوران یا کافه محبوب است، این بدان معناست که آنها غذای بیشتری را تحویل مشتری می دهند و این احتمال را افزایش می دهد که قصد دارید غذای تازه دریافت کنید.

در مورد رستوران هایی که تعداد زیادی از مردم محلی دارند، باید به این واقعیت فکر کنید که رستوران های توریستی ممکن است به کیفیت و شهرت آن اهمیتی ندهند، زیرا آنها مجبور نیستند مانند یک رستوران که از مردم محلی پذیرایی می کند، به مشتریان طولانی مدت وابسته باشند.

با در نظر گرفتن این نکته، دوباره مانند غرفه های میوه و سبزیجات، غذاهای خیابانی ممکن است راه خوبی برای احساس طعم محلی هنگام سفر به نظر برسد، اما می تواند خطرناک باشد.

اگر قصد دارید از غذای خیابانی بهره مند شوید، فقط غذاهای پخته و گرم بخورید و نه چیزی سرد.

در صورت مسمومیت غذایی در سفر چه باید کرد

همیشه این احتمال وجود دارد که حتی اگر همه موارد ذکر شده در بالا را رعایت کنید، همچنان دچار مسمومیت غذایی در سفر شوید.

اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، ابتدا آب زیادی بنوشید. این می تواند به جایگزینی مایعات از دست رفته کمک کند.

هنگام مسمومیت غذایی، دستگاه گوارش شما با هضم غذا مشکل خواهد داشت، اما هنگامی که علائم شما کاهش می یابد، ابتدا از مواد ساده، کم چرب و کم فیبر مانند سیب زمینی پخته یا نان تست استفاده کنید.

به جای تلاش برای خوردن زیاد در یک زمان، اغلب غذاهای کم را شروع کنید.

نتیجه گیری

بدانید چه زمانی می تواند زمان مراقبت های پزشکی باشد. به عنوان مثال، اگر در مدفوع خود خون مشاهده کردید یا استفراغ کردید، این یک فوریت پزشکی است. اگر به نظر می رسد اسهال شما فروکش نمی کند یا احساس کم آبی می کنید، باید به کلینیک یا بیمارستان بروید.

هیچ کس هرگز نمی خواهد هنگام سفر مریض شود، اما این اتفاق می افتد. برای اجتناب از آن می توانید اقداماتی انجام دهید که برخی از آنها را می توانید قبل از عزیمت به سفر شروع کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید