درمان نیش زنبور عسل در طبیعت و کمپینگ، علائم مهم و مقابله با آنها

0
3341
درمان نیش زنبور عسل در طبیعت و کمپینگ - nevin.ir
درمان نیش زنبور عسل در طبیعت و کمپینگ - nevin.ir

درمان نیش زنبور عسل در طبیعت و کمپینگ، علائم مهم و مقابله با آنها

در طبیعت و مناطق جنگلی، وجود زنبور امری طبیعی است. نیش زنبور میتواند باعث شود تجربه ناخوشایندی از سفرتان کسب کنید. برای این منظور شما باید نحوه درمان نیش زنبور را یاد گرفته و در چنین مواقعی دست به کار شوید.

نیش زنبور می تواند تعدادی از واکنش ها را ایجاد کند که از موقتی (این معمولاً شامل درد و ناراحتی است) تا درد شدید و واکنش های آلرژیک را شامل می شود.

قبل از اینکه به جزئیات درمان نیش زنبور عسل بپردازیم، باید ایده روشنی در مورد علائم و واکنش ها داشته باشیم. بر اساس واکنش ها می توان درمان های خاصی برای این موضوع پیدا کرد.

نیش زنبور چه علائم اصلی را دارد؟

نیش زنبور چه علائم اصلی را دارد؟ - nevin.ir
نیش زنبور چه علائم اصلی را دارد؟ – nevin.ir

واکنش های خفیف

در اکثر موارد نیش زنبور، این موارد نسبتاً خفیف هستند و آسیب زیادی ایجاد نمی کنند. علائم، در این مورد، شامل درد و سوزش در محل نیش با مقداری تورم و قرمزی است که گاهی با وجود جوش همراه است.

گاهی اوقات، شما همچنین می توانید با یک نقطه سفید مواجه شوید که نشان دهنده ناحیه ای است که پوست تان توسط زنبور سوراخ شده است.

اما خوبی اینجا این است که این علائم مدت زیادی طول نمی کشد. آنها به سادگی چند ساعت طول می کشند تا از شر قرمزی و تورم خلاص شوید.

واکنش های متوسط

اگرچه شایع ترین علائم شامل علائم خفیف است، برخی از افراد شدیدتر از دیگران تحت تأثیر نیش زنبور قرار می گیرند. بنابراین، واکنش های متوسط نیز رایج است. این را می توان با قرمزی و تورم شدید فهمید. برای تکمیل آن، این تورم در یک یا دو روز بدتر می شود و هیچ نشانه ای از مهلت وجود ندارد.

برخلاف واکنش‌های خفیف، علائم و وضعیت در عرض چند ساعت بهتر نمی‌شوند. شناخته شده است که اینها برای چند روز بر قربانی تأثیر می گذارد و حدود پنج تا ده روز طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد.

در عرض یک هفته یا بیشتر، تورم و قرمزی از بین می‌رود و سپس خارج شدن از اثر نیش بسیار آسان‌تر می‌شود. اگر مشکلات همچنان ادامه داشت، در اینجا بهترین راه حل، مشورت با پزشک خواهد بود.

واکنش های شدید

هنگامی که با برخی از واکنش های آلرژیک شدید مواجه می شوید، نیش زنبور واقعاً جدی و مضر می شود. این بیشتر به عنوان آنافیلاکسی شناخته می شود و تهدید کننده زندگی است. از این رو باید فوراً توسط درمان های پزشکی خاص درمان شود.

حتی اگر تعداد بسیار کمی از افراد گزیده شده توسط زنبور چنین علائمی را نشان دهند، شناسایی آنها در اسرع وقت برای ادامه درمان نیش زنبور عسل ضروری است.

تعدادی از واکنش های پوستی از علائم رایج آنافیلاکسی هستند. این شامل خارش زیاد، کهیر، و رنگ پریده تر در ناحیه آسیب دیده است. متأسفانه تأثیرات به همین جا ختم نمی شود.

ممکن است فرد قربانی منجر به مشکلات تنفسی همراه با تورم در ناحیه گلو، حالت تهوع، سرگیجه و حتی از دست دادن هوشیاری شود.

بخش عجیب این موضوع این است که وقتی این واکنش‌ها را داشتید، دفعه بعد که توسط یک زنبور نیش می‌شوید، اثرات بدتر می‌شود و ممکن است واقعاً رنج ببرید. مراقبت فوری پزشکی برای مقابله با این واکنش های شدید ضروری است.

درمان انواع نیش از زنبور عسل - nevin.ir
درمان انواع نیش از زنبور عسل – nevin.ir

نیش زنبور عسل صدمه می زند، هر چه باشد. اگر این یک واکنش خفیف باشد، احتمالاً درد کمتری خواهد داشت و باید در عرض چند ساعت خوب شود.

با این حال، واکنش‌های متوسط و شدید واقعاً می‌تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد. صرف نظر از شرایط، باید فوراً از ناحیه آسیب دیده پوست مراقبت کنید.

هنگامی که در طبیعت و جنگل هستید، انتخاب های محدودی در رابطه با درمان دارید. اما مواردی وجود دارد که در صورت وقوع چنین حادثه ای می توانید آنها را به همراه داشته باشید.

برای آمادگی بهتر برای هر چیزی، مقاله راهنمای فوری انتخاب کیف کمک های اولیه سفری برای مرجع خود بررسی کنید.

مرحله اول: نیش را بردارید

این مرحله فقط در صورتی قابل اجرا است که توسط زنبور عسل نیش زده شده باشید. برای ادامه درمان نیش زنبور عسل بیشتر باید نیش را بردارید. این کار برای از بین بردن سم از روی پوست انجام می شود.

بهترین راه برای انجام آن، خراشیدن آن است. مطمئن شوید که آن را نیشگون نگیرید. در غیر این صورت، فقط می توانید آن را بدتر کنید زیرا سم در خون آزاد می شود. این مرحله باید هرچه سریعتر انجام شود تا تاخیر باعث بدتر شدن آسیب نشود.

مرحله دوم: از علائم یک واکنش آلرژیک آگاه باشید

نکته بعدی که باید انجام دهید این است که مشاهده کنید که چه نوع واکنش آلرژیکی دارید زیرا شدت نیش و درمان بعدی مورد نیاز شما را تعیین می کند. اکنون می توانید تعدادی از علائم زیر را با امکان تجربه همه آنها به طور همزمان انجام دهید.

مشکلات تنفسی

شایع ترین واکنش آلرژیکی که می توانید تجربه کنید، تنگی نفس یا برخی مسائل دیگر مربوط به تنفس است. باید گفت که این واکنش یک واکنش کاملاً استاندارد است، اما اگر قبلاً یا به مشکلات تنفسی یا قلبی مانند آسم مبتلا هستید، آرامش خود را حفظ کرده و اسپری تنفسی خود را در دست بگیرید اکیداً توصیه می‌شود.

تورم

واکنش آلرژیک بعدی که می توانید تجربه کنید، تورم است که می تواند در دهان، گلو یا صورت شما باشد.

برای شما طبیعی است که از دیدن یک برآمدگی بترسید، اما به یاد داشته باشید که این حالت موقتی است و اگر مراقبت مناسب انجام شود، این تورم در عرض چند دقیقه کاهش می یابد.

جوش

اثر دیگری که نیش زنبور می تواند داشته باشد ایجاد جوش در ناحیه ای است که نیش زده شده است.

اتفاقی که در اینجا می افتد این است که به محض اینکه شما را نیش بزنند، خواهید دید که جوش قرمز به آرامی در اطراف منطقه رشد می کنند که قرار است آن را در بر بگیرد.

این جوش به شدت خارش دار هستند و همچنین تمایل به حرکت بسیار پشت سر منشا نیش زنبور عسل دارند.

آنچه می توانیم به شما بگوییم این است که لطفاً مطمئن شوید که آنها را خراش ندهید زیرا می تواند تأثیر نامطلوبی داشته باشد و می تواند منجر به وضعیت جدی تری شود.

سرگیجه

پس از گزش ممکن است هوس به خواب رفتن یا احساس سرگیجه پیدا کنید. این در درجه اول به دلیل افت شدید فشار خون شما اتفاق می افتد که می تواند باعث شود کمی احساس سبکی کنید.

یک توصیه در اینجا این است که در برابر وسوسه به خواب رفتن مقاومت کنید زیرا ممکن است به دلیل آن تب شدید داشته باشید.

اضطراب

در نهایت، این احتمال وجود دارد که شما از حملات اضطراب یا بی قراری رنج ببرید. در حال حاضر، این یک واکنش آلرژیک بسیار رایج است که ممکن است نیش زنبور عسل داشته باشید، اما اگر سابقه حملات یا تشنج دارید، نگه داشتن کیت اورژانسی عاقلانه است و این کیت باید حاوی داروهایی مانند آدرنالین و آنتی هیستامین باشد.

مرحله سوم: تعیین شدت

پس از مشاهده نوع واکنش آلرژیک از نیش زنبور عسل، باید از شدت چنین واکنشی مطمئن شوید.

باید بفهمید که جدی است یا عادی. این قسمت مهم است زیرا درمان نیش زنبور عسل به میزان حساسیت شما و بدن شما بستگی دارد.

اگر جدی نیست

کنترل تورم

بعد از خلاص شدن از شر نیش، مرحله بعدی کنترل تورم است. معمولا، تورم در همان جایی که نیش خورده اید ایجاد می شود، بنابراین شناسایی آن مشکلی نخواهد بود.

حالا برای کنترل آن باید از یخ استفاده کنید. کاری که در اینجا انجام می دهید این است که به سادگی چند تکه یخ را در یک پارچه بپیچید و به آرامی روی محل تورم قرار دهید.

باید این کار را حداقل 20 دقیقه انجام دهید تا مشاهده کنید که تورم پایین می آید.

یکی از مواردی که باید مراقب آن باشید ناحیه ای است که در حال تورم است. به عنوان مثال، اگر پا یا دست شما نیش زده شده است، فوراً آنها را بالا ببرید و سپس با کیسه یخ درمان کنید.

جواهرات خود را دربیاورید

علاوه بر این، اگر هر نوع جواهراتی را در اطراف ناحیه ای که نیش زده شده است دارید، برداشتن آنها ایده خوبی است. تورم اجازه نمی دهد انگشتر یا سایر جواهرات شما بیرون بیاید و به راحتی شما را از درمان نواحی آسیب دیده محدود می کند.

در این شرایط لازم نیست نگران سلامتی خود باشید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که اقدامات لازم را انجام دهید. ابتدا باید ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید که به شما در مقابله با درد ناشی از نیش زنبور کمک می کند.

آسپرین نیز می‌تواند این کار را انجام دهد، اما به یاد داشته باشید که به افراد زیر 19 سال داده نمی‌شود. در مورد خارش، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از ترکیب لوسیون کالامین یا آب با جوش شیرین استفاده کنید.

این مخلوط را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. چیز دیگری که می توانید استفاده کنید و عالی عمل می کند آنتی هیستامین است که یک راه حل اثبات شده برای مراقبت از خارش است.

به خاطر داشته باشید: برای اینکه درمان موثر واقع شود، باید مطمئن شوید که ناحیه آسیب دیده همیشه تمیز است. باید مطمئن شوید که گرد و غبار یا کثیفی روی آن ننشیند زیرا می تواند منجر به عفونت شود.

این امر به ویژه زمانی که در فضای باز هستید صادق است. معمولاً حدود 2 تا 5 روز طول می کشد تا نیش زنبور به خوبی بهبود یابد، به همین دلیل است که باید تا آن زمان مراقب باشید.

بیشتر بخوانید: درمان نیش عنکبوت در طبیعت، روش های خانگی و سریع

اگر جدی باشد

کمک گرفتن از فوریت های پزشکی

اگر می بینید فردی که قربانی نیش شده است واکنش های شدیدی از خود نشان می دهد، فوراً کمک بگیرید. این می تواند خدمات فوریت های پزشکی باشد که با تماس امکان پذیر است، اما زمان را هدر ندهید.

علائم بیمار را به پزشک اطلاع دهید زیرا آنها می توانند به شما توصیه کنند که تا زمانی که کمک به شما برسد چه کاری انجام دهید.

به یاد داشته باشید، کمک های اولیه در این مواقع کلید بهبودی بیمار از نیش است، به همین دلیل است که نادیده گرفتن این مرحله می تواند فاجعه آمیز باشد.

برای درمان واکنش شدید آلرژیک باید به محض مشاهده اولین علائم آدرنالین تزریق کنید. معمولاً، افرادی که می‌دانند مستعد واکنش‌های آلرژیک هستند، برنامه عمل خود را برای این موقعیت‌ها دارند.

تزریق داروی فوق به سابقه پزشکی بیمار بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر بیمار سابقه طولانی شوک یا واکنش های آنافیلاکتیک داشته باشد، می توانید به سادگی آدرنالین را تزریق کنید، حتی اگر واکنش های آلرژیک شدید نشان ندهد.

در نهایت، برخی از افراد برای تثبیت به بیش از یک واکسن دارو نیاز دارند. در چنین مواردی بین 5 تا 15 دقیقه قبل از تزریق واکسن بعدی صبر کنید.

به پزشک مراجعه کنید

حتی اگر به نظر می رسد که همه چیز درست است، مراجعه به پزشک برای بیمار ضروری است تا از سلامت آنها مطمئن شوید.

شرایطی وجود دارد که واکنش های آلرژیک ناشی از نیش زنبور می تواند کشنده باشد و منجر به تشنج غیرقابل کنترل و همچنین کمبود نفس شود.

CPR و اقدامات آن

اگر چنین علائمی را در بیمار مشاهده کردید و احساس کردید که ممکن است دچار شوک شود، بلافاصله اقدامات CPR را انجام دهید.

فرقی نمی کند که کودک باشد یا بزرگسال، ادامه CPR هرگز نمی تواند اشتباه باشد. بنابراین، از قبل خود را در مورد CPR آموزش دهید.

درمان های طبیعی برای نیش زنبور عسل

درمان های طبیعی برای نیش زنبور عسل - nevin.ir
درمان های طبیعی برای نیش زنبور عسل – nevin.ir

اگر بیرون از منزل هستید و دچار گاز گرفتگی شدید، ممکن است دچار مشکل شوید.

با این حال، همه امیدها از بین نمی رود و در اینجا چند درمان طبیعی وجود دارد که برای پرستاری و درمان نیش زنبور عسل فقط به آنچه در دسترس شما است نیاز است.

9 درمان طبیعی برای درمان نیش زنبور عسل

  1. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که هرگز نیش را نکشید و نگیرید، زیرا ممکن است زهر خارج شود. از یک کارت اعتباری یا ناخن خود برای خراشیدن نیش بلافاصله استفاده کنید.
  2. پس از برداشتن نیش، ناحیه آسیب دیده را به طور کامل با صابون ملایم بشویید تا از عفونت ناشی از باکتری جلوگیری کنید.
  3. ساده ترین راه حل استفاده از خمیر گل و آب است که به نسبت مناسب مخلوط شده اند. این باعث تسکین تورم و تحریک می شود.
  4. استفاده از خمیر دندان به کاهش درد سوزش نیز کمک می کند.
  5. یک تکه سیب زمینی روی ناحیه نیش هم همین اثر را دارد.
  6. ژل آلوئه ورا تازه را روی ناحیه نیش بمالید، این کار باعث کاهش التهاب می شود.
  7. تنباکو را (در صورت امکان) روی محل نیش بزارید که باعث کاهش درد و تورم می شود.
  8. با پاشیدن اسپری دئودورانت روی یک پنبه گلوله شده و سپس مالیدن آن به آرامی روی ناحیه نیش نیز خوب عمل می کند.
  9. مالیدن برگ های له شده جعفری یا ریحان به محل نیش نیز کمک می کند، مشروط بر اینکه بتوانید برگ های جعفری یا ریحان را در نزدیکی کمپینگ خود داشته باشید.

قرمزی یا تورم، در شرایط شدید، تا 30 سانتی متر هم بوجود می آید. علائمی مانند ترشح، تب، حالت تهوع و سردرد احتمالاً به دلیل نیش های متعدد رخ می دهد.

اگر در محل نیش شروع به نشان دادن علائم ترشح کند، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری بهتر از درمان است!

برای دوری از زنبورها چه باید کرد؟

1- از لباس پوشیدن پر زرق و برق خودداری کنید.

2- زنبورها فوراً حمله نمی‌کنند، تعدادشان به تدریج افزایش می‌یابد، بنابراین وقتی زنبور شما را نیش زد، وحشت نکنید، فریاد نکشید، بلکه هر چه سریع‌تر آن را از محل خارج کنید.

نتیجه گیری

وقتی در طبیعت و خارج از منزل هستید و زنبور شما را نیش می زند این موارد را به خاطر بسپارید. به این ترتیب شما باید بدون آسیب یا با حداقل صدمات از یک موقعیت دشوار فرار کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید